1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. Kotimaan uutiset

Soratie rakentuu jätteen päälle

Parinkymmenen sentin kuitutuhkakerroksen toivotaan vähentävän routavaurioita teillä. Laajempana pyrkimyksenä on edistää vaihtoehtoisten rakenneratkaisujen käyttöä.

Kotimaan uutiset
Tiekarhu levittää sivutuoteseosta Pinsiöntielle.
Petri Aaltonen / Yle

Nokialla peruskorjataan sorapintaista Pinsiöntietä teollisuuden sivutuotteita hyödyntäen. Tierakenteen parantamismateriaalina käytetään kuitutuhkaa, jota kuluu kaksi tonnia jokaista tiemetriä kohden.

Kuitutuhkan ainesosat luokitellaan jätteiksi, joista yritykset tavallisesti maksavat jäteveroa. Kolmen kilometrin tiepätkälle käytettävät sivutuotteet vähentävät yritysten jäteveroja yli 200 000 euroa. Mukana olevat teollisuuden yritykset osallistuvatkin materiaalien kuljetuskustannuksiin.

"Ollut aika hirveässä kunnossa"

- Tie on ollut aika hirvittävässä kunnossa, paljon routapaikkoja keväisin ja syksyisin paljon isoja kuoppia ja reikiä. Autolla saa niitä väistellä ja ajella hissukseen, kertoo Nokian Pinsiöntien asukas Jukka Punkari.

Pinsiöntien tilaa kohennetaan koko heinäkuun ajan. Lopputulos tulee näyttämään aivan perinteiseltä soratieltä, mutta pinnan alla on tuhansia tonneja uutta materiaalia. Tieltä puuttuu vielä päällimmäinen sorakerros tuhkan päältä.

Elastinen eriste

Tierakenteen pohjana on parinkymmenen sentin kerros teollisuuden sivutuotteita, lentotuhkaa ja kuitusavea, kertoo Ramboll Finlandin valvontakonsultti Pietari Kousa.

- Näitä kahta komponenttia sekoitetaan tietyssä suhteessa ja lisätään hieman sementtiä ja tarvittaessa vettä joukkoon. Siitä saadaan elastinen, mutta lujittuva pasta, jota sitten tiehöylällä levitetään rakenteeseen.

Sivutuoteseoksen etuna perinteiseen tierakenteeseen verrattuna on hyvä lämmöneristävyys.

- Se toimii osittain eristeenä, ja siten vähentää roudan tunkeutumista tierunkoon. Tämä vähentää tien rungon elämistä.

Hurja rekkaralli

Tuhkan ja saven sekoitusta levitetään jokaiselle tiemetrille pari tonnia. Kolmen kilometrin tienpätkälle seosta tarvitaan siten 6 000 tonnia. Seosta ajetaan kolmen kilometrin tiepätkälle seitsemällä kasettiautolla satoja tonneja päivässä.

- Tässä mittakaavassa tällaisia seoksia ei ole Suomessa yleisesti kilpailutetuissa hankkeissa käytetty. Tiettyjä testiosuuksia on tehty, mutta tämä on huomattavasti pidempi pätkä.

Kousan mukana laajempana pyrkimyksenä on edistää vaihtoehtoisten rakenneratkaisujen käyttöä ja hyödyntää myös teollisuuden sivutuotemateriaaleja.

- Niin, ettei niitä tarvitsisi ajaa kaatopaikalle, vaan ne saataisiin hyödynnettyä tehokkaasti.

Jätetie säästää rahaa

Tuhka ja savi rakentamiseen saadaan Valkeakosken UPM:ltä ja Nokian Georgia Pacific Nordicilta. Yritykset joutuvat tavallisesti maksamaan materiaaleista jäteveroa 40 euroa tonnilta, vuodenvaihteessa vero nousee 50 euroon.

Pinsiöntielle jätteiksi luokiteltavia sivutuotteita ajetaan 6 000 tonnia.

- Siltä osin materiaali on verovapaata. Tämä lisää materiaalin tuottajien halukkuutta osallistua tämänkaltaisiin kehitys- ja tiehankkeisiin.

Lue seuraavaksi