Suomessa vierailevat Rolls-Royce-kerholaiset eivät puhu rahasta

Maailman vanhin Rolls-Royce-kerho The 20-Ghost Club viettää vuosittaista kesäretkeään Suomessa. Klubiin pääsee, kunhan omistaa edes yhden ennen vuotta 1940 valmistetun Rolls-Roycen. Osalla klubilaisista autoja on useita.

Kotimaa
Ihmisiä ja autoja vanhojen Rolls-Royce -autojen kokoontumisessa.
Australialainen John Matheson autoineen.Yle
Vanhoja Rolls-Royce -autoja ajamassa jonossa.

Suomen vierailu on osa The 20-Ghost Clubin Baltian ja Pohjoismaiden kierrosta. Nämä autot on tehty kovaan ajoon ja joka vuosi niillä käydään jossakin. Kerhon puheenjohtaja on ajanut omallaan muun muassa Pekingistä Pariisiin.

- Kerho on perustettu 40-luvun lopussa pelastamaan autoja, jotka seisoivat talleissa sodan aikana ja olivat menossa tuhottaviksi. Yksityishenkilöt ostivat tällaisia autoja, kunnostivat ja alkoivat ajaa niillä, sanoo puheenjohtaja Sir John Stuttard Lontoosta.

Suomeen tiistaina saapuneiden 17 ajoneuvon joukossa suosituin oli malli Silver Ghost. Vanhin on vuosimallia 1913. Kahta samanlaista ei kuitenkaan ole. Moni autoista on ostettu Intiasta surkeassa kunnossa.

- Oma autoni on tuotu Intiasta Ranskaan. Siellä se seisoi katoksessa 30 vuotta ennen kuin ostin sen neljä vuotta sitten. Viimeiset kolme ja puoli vuotta olen taukoamatta kunnostanut sitä ja tämä on auton ensimmäinen matka, sanoo 1920 Silver Ghostin omistaja Graham Tyler.

"Kaikki kysyvät aina auton arvoa"  

Kerhon puheenjohtaja Sir Stuttardilla kerhon vaatimukset täyttäviä autoja on kaksi. Osalla kerholaisista tallista löytyy neljäkin ennen toista maailmansotaa valmistettua Rollsia. Autolla ajava saa miettiä valmiiksi monta vastausta, sillä ihmiset ympäri maailmaa tulevat juttelemaan jokaisella taukopaikalla.

- Hetihän he kysyvät, mitä tällainen auto maksaa. Silloin on oltava hiukan vaatimaton. Sanonkin usein, että joskus ne maksavat aika paljonkin. Meidän kerholaisten autot ovat kuitenkin paljon ajettuja, eivätkä ihan niitä huippuhintaisia museoautoja, Sir Stuttard toteaa.

Suomeen saapuneista autoista yksi on kuitenkin todella arvokas. Kerholaiset eivät halua paljastaa kenen autosta on kyse, mutta hollantilaisen Klaas de Boerin ympärillä käy kovin kuhina. Vuoden 1914 Silver Ghost näyttää siltä, että sitä olisi kunnostettu 10 000 tuntia. Niin onkin, tunnustaa Amsterdamilainen.

- Näitä koreja on vain kaksi. Ne molemmat on rakennettu Pariisissa. Ostin auton Amerikasta ja entisöin sen, sanoo Klaas de Boer.

Varakkailla on varaa pelastaa

The 20-Ghost Club on aatteellinen kerho. Autot pitää pelastaa huonoista käsistä ja niillä pitää ajaa. Vanhoja yksilöitä etsitään aktiivisesti ympäri maapalloa. Todellisia löytöjä tehdään tällä hetkellä kuitenkin enää harvoin.

- Meitä kerholaisia yhdistää tietenkin se, että olemme kaikki melko hyvin menestyneitä, millä ikinä saralla olemme toimineetkin. Haluamme vierailla kiinnostavissa paikoissa ja ajaa näillä autoilla. Tällä tavalla näemme ihania matkakohteita, sanoo kerhon puheenjohtaja Sir John Stuttard.

Kerholaisille rahasta puhuminen ei ole kiinnostavaa. Autot hankitaan huonokuntoisina, niihin sysätään loputon määrä aikaa ja rakkautta.

Australiasta kerholaisten kiertueelle Suomeen saapunut John Matheson osti oman vuoden 1924 retkeilyautonsa tavalliselta maanviljelijältä. Nyt kun hänen kaksi Rolls Royceaan on kunnostettu, on tulevaisuus epävarma.

- Toinen tyttäristämme opiskelee Englannissa, toinen aloittaa opiskelut ensi vuonna Puolassa. Kumpikaan ei ole kiinnostunut jatkamaan tätä harrastusta, Matheson sanoo haikeana.