Oman kirjan julkaiseminen on helppoa

Omakustannekirja on helpointa ja halvinta julkaista netissä, mutta painetunkaan kirjan tekeminen ei enää ole kallista. Kirjoja julkaistaankin yhä useammin omalla kustannuksella.

Kotimaa
Kirja ja silmälasit
Seppo Sarkkinen / Yle

Omakustannekirjojen tekeminen on tullut entistä suositummaksi, sillä kehittynyt painotekniikka mahdollistaa kohtuulliset hinnat ja pienten painosten ottamisen. Omakustanne on myös helppo ja halpa julkaista sähköisenä kirjana internetissä. Kirjailijan urasta haaveileva haluaa kuitenkin yleensä nähdä oman hengentuotteensa painettuna.

- Se on hyvin pieni prosentti, joka ylittää kustannuskynnyksen kustantamoissa. Se oli suurin syy omakustanteen tekemiseen ja tietysti sitä haluaa nähdä oman tekstinsä ihan painettunakin, sanoo kaksi runokirjaa julkaissut toimittaja Esa Pesonen.

Kirjoja julkaiseminen omalla kustannuksella onkin lisääntynyt erityisesti kaunokirjallisuudessa. Tietokirjallisuuden puolella sen sijaan sähköinen kirja on saanut jonkin verran jalansijaa.

- Tietokirjojen kohdalla tämä murros tarkoittaa enemmän sitä, että osaa tietokirjoista ei julkaista enää painettuna vaan niitä julkaistaan sähköisinä versioina, kertoo Suomen tietokirjailijat ry:n toiminnanjohtaja Jukka-Pekka Pietiäinen. Esimerkkinä Pietiäinen mainitsee väitöskirjat, joita ei hänen mukaansa paineta enää juuri ollenkaan.

E-kirjat eivät innosta, mutta netti tuo muita mahdollisuuksia

Sähköiset julkaisumahdollisuudet, kuten e-kirjat, eivät ole vaikuttaneet painettujen omakustanteiden julkaisuun. Sähköisten kirjoja myynti on Suomessa ainakin vielä hyvin vähäistä. Omakustannekirjoittaja Esa Pesonen ei näe e-kirjojen tuovan menestymismahdollisuuksia omakustannekirjailijoille, koska tunnettujen ammattikirjailijoidenkaan teokset eivät ole saavuttaneet suurta suosiota sähköisinä versioina.

Se on hyvin pieni prosentti, joka ylittää kustannuskynnyksen kustantamoissa.

Esa Pesonen

Pienkustantaja ja kirjakauppias Heikki Savola arvioi omakustantajan voivan ansaita sähköisellä kirjalla enemmän kuin painetulla, koska painokulut jäävät pois ja kirja ei voi loppua kesken. Kaikki on kuitenkin kiinni myynnistä. Yleensä kirjojen julkaiseminen omaan laskuun on kallis harrastus, sillä markkinointi on omakustantajan suurin haaste. Savola itse on julkaissut internetissä Omakustantajan perusoppaan, tietenkin omakustanteena.

Internet on hyvä markkinointikanava tuntemattomalle kirjailijalle. Omasta kirjastaan voi kertoa sosiaalisessa mediassa, kotisivuilla, keskustelupalstoilla tai missä vain keksii. Kirjan aiheesta kiinnostuneita ihmisiä on helppo löytää aihepiiriin littyviltä sivustoilta. Toisaalta internetissä on hankalaa erottua, huomauttaa Heikki Savola.

Kirjan painaminen halventunut

Omakustannekirjojen määrän lisääntyminen näkyy Kansalliskirjaston vapaakappaletoimistossa, joka tallettaa kaikki ilmestyvät painotuotteet. Tarkkaa tietoa vuosittain ilmestyvien omakustanteiden määrästä ei kuitenkaan ole. Heikki Savola arvioi, että kirjoja julkaistaan omaan piikkiin tuhansia vuosittain.

Omakustannepainotuotteiden määrää lienee lisännyt erityisesti niin sanottu tarvepainatus. Nykytekniikalla kirjaa on mahdollista säilyttää digitaalisena versiona ja painaa pienissä erissä tai jopa kappaleittain vasta sitten, kun ostaja kirjan tilaa. Aikaisemmin omakustantaja joutui ottamaan ison riskin tilatessaan kokonaisen painoksen kirjaansa, jota ei sitten kenties saanutkaan kaupaksi.

Kirjan julkaisemisen suhteellisesta helppoudesta huolimatta Heikki Savola kehottaa omasta kirjasta haaveilevia maltillisuuteen. Savolan mukaan into saada teksti julki on joskus niin kova, että tekstin hiomiseen ei malteta käyttää tarpeeksi aikaa.

- Oli se sitten perinteisen kustantajan tai omakustantajan julkaisema, painettuna tai sähköisessä muodossa, kirjassa sisältö on aina ratkaiseva ja kaikkein tärkein asia, Savola sanoo.