Nokia haluaa "Missä" -yhtiöksi

Nokian toimitusjohtaja Stephen Elop sanoi, että mennyt osavuosi oli edelleen vaikea meneillään olevan strategiamuutoksen takia. Tavoitteena on tehdä Nokiasta "Missä" -yhtiö.

Nokian ahdinko
Nuori nainen käyttää Nokia-puhelinta.
Elopin vision mukaan tulevaisuuden puhelin toimii reaaliaikaisen tiedon keräyskeskuksena.Lehtikuva

Toimitusjohtaja Stephen Elop paljasti konferenssipuhelussa, että Nokia haluaa muuttua yhä vahvemmin sosiaalisten mediayhtiöiden kuten Googlen ja Facebookin suuntaan tarjoamalla palveluita, jotka vastaavat kysymykseen "missä".

Elopin vision mukaan tulevaisuuden puhelin toimii reaaliaikaisen tiedon keräyskeskuksena. Kännykkä voi tallentaa suunnan, vauhdin, paikan ja jopa sydämensykkeen.

- Voimme olla johtajia tällaisessa uudesa palvelumallissa, Elop uskoi.

Lumia kasvaa

Strategiamuutoken aiheuttamista vaikeuksista huolimatta Elop valoi uskoa tulevaisuutta kohtaan. Sijoittajiakin ilahduttava asia on se, että Nokia on pystynyt pitämään kassansa hallinnassa kovista muutoksista huolimatta.

- Pyrimme jatkossakin panostamaan kassamme tasapainoon, jotta saamme vietyä strategiamme läpi.

Elop nosti rohkaisevana asiana esille älypuhelinmalli Lumian kasvavan kysynnän. Toimitusjohtaja piti tärkeänä, että tutkimuksen mukaan 95 % Lumian käyttäjistä on valmis suosittelemaan puhelinta muillekin.

Elop arveli, että Lumian kysyntä tulee kasvamaan entisestään Microsoft Windowsin uuden 8 -käyttöjärjestelmän avulla.

- Microsoft on jo nyt tehnyt 100 000 uutta sovellusta puhelimiin. Kun Windows 8:aa ruvetaan markkinoimaan, vaikuttaa se myös vahvasti Lumian kysyntää.