Auton ilmastointi on kesällä kuuminta hottia

Vielä kymmenisen vuotta sitten ilmastointi oli autossa ylellisyyttä. Nyt se alkaa olla vakiovaruste vaihtoautoissakin. Oikein käytettynä välttää flunssan ja niskajumit, ja sisäilman puhtauden vuoksi suositellaan myös säännöllistä huoltoa.

ilmasto
Auton ilmastointilaitteisto
Anu Rummukainen / Yle

Kun on kuuma kaipaamme kylmää. Yhdeksi viilentymisen paikaksi kesähelteillä voi valita ilmastoidun auton sisätilan. Vielä kymmenen vuotta sitten auton ilmastointilaite oli luksuslisävaruste. Nykypäivänä useassa menopelissä ilmastointi on vakiona.

Toimitusjohtaja Arto Valkama Maakunnan autosta Seinäjoelta arvioi, että noin 95:ssä prosentissa uusista autoista on ilmastointi, ja vaihtoautojenkin kohdalla jo kaksi kolmasosaa on ilmastoituja. Ilman ilmastointia voi elää, mutta ei mielellään.

- Jos vieressä on vastaava auto ilmastoituna, niin ainakaan samalla hintaa auto ei lähde, että kyllä se näkyy hinnassa, Valkama kertoo.

Polttoaineen kulutus kasvaa ja flunssa uhkaa

Ilmastointi kasvattaa polttoaineen kulutusta 2-3 desilitraa sadalla kilometrillä.

- Hyvinvoinnista ja mukavuudesta pitää vähän maksaakin, Valkama toteaa. Hän ohjeistaa, että säästöä saa, kun jättää tarpeettoman käytön pois.

Ilmastoinnin avulla saa itselleen myös herkästi flunssan tai niskan jumiin, jos helteellä heti lähtiessä laittaa ilmastoinnin täysille. Ennemmin kannattaa vaikka laittaa hetkeksi ilmastointi täysille ennen lähtöä ja säätää sen sitten pienemmälle, tai porrastaa ilmastointia pikkuhiljaa viileämmäksi.

Huolto kahden-kolmen vuoden välein

Autoliikkeistä suositellaan, että ilmastointi huollettaisiin kahden-kolmen vuoden välein. Syynä ei ole pelkästään nesteiden loppuminen, vaan myös sisäilman puhtaus.

- Monta kertaa ei noteerata, että kylmän lisäksi ilman pitää olla myös raikasta, Arto Valkama Maakunnan autosta muistuttaa.

Ilmastointihuollossa auto kytketään automaattiseen ilmastoinninhuoltolaitteeseen, joka imee vanhat aineet pois, puhdistaa ja desinfioi ilmastointiputkiston, vaihtaa öljyt ja lisää saman verran uutta ainetta.

Kesällä huoltojonot voivat olla pitkiäkin, sillä yleensä huoltoon herätään vasta kun ilmastointi lakkaa toimimasta.