1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. Kotimaan uutiset

Ostosnälkäinen itänaapuri vetää turismin kasvua

Tammi-toukokuussa ulkomaisten matkailijoiden yöpymisiä kirjattiin 12 prosenttia enemmän kuin samaan aikaan viime vuonna. Kasvun veturina ovat viime vuosien tapaan Venäjän-vieraat. Espanjalaiset ja italialaiset hupenivat turistikohteilta.

Venäläinen perhe ostoksilla Gigantissa Lappeenrannassa. Kuva: Yle

- Ulkomaalaisten matkailijoiden määrä on Suomessa kehittynyt Islantia lukuun ottamatta Pohjoismaista parhaiten, kertoo Timo Lappi, Matkailu- ja Ravintolapalvelut ry:n toimitusjohtaja.

Ulkomaiset turistit ovat tänä vuonna yöpyneet Suomessa yhteensä 2,2 miljoonaa vuorokautta, josta venäläisten matkailijoiden osuus oli 672 000 vuorokautta. Muita tärkeitä ryhmiä ovat saksalaiset, ruotsalaiset, virolaiset ja britit.

Nopea Pietari - Helsinki-junayhteys ja yleinen Suomi-innostus näkyvät turistivirrassa. Tärkeä tekijä on myös talouskriisin laihduttama euron arvo.

- Pahimpien matkailukilpailijoidemme Ruotsin ja Norjan kruunut ovat vahvistuneet suhteessa euroon, mikä voi olla monelle turistille ratkaiseva tekijä matkakohteen valinnassa, Timo Lappi sanoo.

Kotimaanmatkailu ei ole tänä vuonna päässyt samaan vauhtiin, mikä Lapin mukaan johtuu osaltaan suomalaisten Viron-matkailun suuresta suosiosta.

Ostokset paras houkutin

Venäläismatkailijoiden kulutustottumuksia tutkivan TAK:n rajatutkimuksen (siirryt toiseen palveluun)mukaan venäläiset tulevat Suomeen tavallisesti ostoksille. Elintarvikkeet pois lukien heidän matkaansa lähtee eniten vaatteita, jalkineita ja kosmetiikkaa. Myös taloustavarat ja urheilutekstiilit tekevät kauppaansa.

Varsinaisille luksustuotteillekin on kysyntää. Esimerkiksi Helsingin keskustassa on merkkitavaraa myyviä liikkeitä, joiden asiakaskunnan kivijalka ovat venäläiset. Kysyntää luksukselle on muuallakin ja puutteet huomataan.

- Luksustuotteita kysytään paljon, mutta niitä ei täältä juurikaan löydy. Odotan, että Rovaniemellekin ilmestyy kalliimpia brändejä, toteaa Ritva Räsänen, rovaniemeläisen Kauppakeskus Revontulen kauppakeskuspäällikkö.

Japaniin designiä ja hammastahnaa

Japanilaisten yöpymiset Suomessa ovat tänä vuonna kasvaneet prosentuaalisesti eniten, 34 prosenttia. Yöpymisiä oli alkuvuonna 65 000 vuorokautta. Luonnon lisäksi japanilaisia kiehtovat arkkitehtuuri ja tietysti ostokset.

- Japanilaisia kiinnostavat suomalaiset brändit, kuten Marimekko, Iittala ja Muumi-tuotteet, sekä oudot suomalaiset maut kuten salmiakki, luettelee Uchida Takako, Business Oulun kansainvälinen koordinaattori.

Japaniin meiltä matkaa myös esimerkiksi Fazerin Geisha-suklaata ja xylitol-hammastahnaa.

Matkailun kovat odotukset

- Ulkomaisten turistien yöpymisissä voi tulla tänä kesänä 5 - 7% kasvua. Ainakin yleisurheilun EM-kisat ja Helsingin design-pääkaupunkivuosi näkyvät varmasti, Tom Ylkänen, Matkailun edistämiskeskuksen tutkimuspäällikkö arvioi.

Työ ja elinkeinoministeriön vuonna 2010 laatima Suomen kansallinen matkailustrategia (siirryt toiseen palveluun)maalaa hurjia odotuksia tulevaisuuteen.  Matkailutulojen odotetaan kasvavan nykyisestä noin 12 - 13 miljardista eurosta 20,7 miljardiin vuonna 2020. Matkailualan myös toivotaan kahdeksan vuoden kuluttua työllistävän noin 40 000 ihmistä nykyistä enemmän.

- Jos Euroopan talouskriisiä ei saada ratkaistua ja talous ei ala kasvaa, nämä luvut ovat liian kovia. Matkailun kasvu tulee Venäjältä ja sen kannalta viisumivapaus olisi äärimmäisen tärkeä, MaRan toimitusjohtaja Timo Lappi sanoo.

Ensi vuosien lisäksi eurokriisin varjo näkyy tämänkin vuoden tilastoissa. Suomen-kävijöistä prosentuaalisesti eniten ovat vähentyneet suurten kärsijöiden Espanjan ja Italian osuudet. Syventyessään talouskurimus voi rapistaa tämänkin vuoden hyviksi ennustetut matkailuluvut.