Remontin aikana hallista on poistettu 400 kuorma-autollista maata ja maaperään on lyöty liki 200 teräspaalua.
Aikaavievin työvaihe on ollut viisi senttiä ikiroudan takia kohonneen kattorakenteen korjaaminen. Kattopalkkien paaluanturat on pitänyt valaa uudelleen.
Yllätyksiltäkään ei ole vältytty, kertoo jäähallia pyörittävän Nuorisojääkenttä Oy:n toimitusjohtaja Kim Borgström. Lämpöaalto viikkoa ennen juhannusta sai hallin maaperän vajoamaan lähes metrin.
- Osa rata-alueesta oli painunut lähes 80 senttiä kun miehet tulivat töihin viikonlopun jälkeen. Urakoitsija joutui sitten ajamaan maata takaisin sisään, koska tämä savi oli alkanut humauksessa sulamaan.
Osa rata-alueesta oli painunut lähes 80 senttiä.
Kim Borgström
Halliin jouduttiin lopulta valamaan tukipohja, jotta sinne pääsi jatkamaan koneella pohjatöitä.
Maaperän vajoaminen estetty
Enää maaperä ei pääse vajoamaan, ei vaikka loppukesäksi luvattaisiin hellettä. Urakoitsija on ajanut halliin eristyskerrokseksi karkeaa soraa, jonka johdosta vajoaminen on lähes täysin loppunut.
Seuraavaksi työmaalla valmistaudutaan pohjalaatan valutyöhön. Ensin halli pitää kuitenkin salaojittaa ja raudoittaa.
- Rakennesuunnittelijat ja maaperätutkijat ovat sitä mieltä, että sen jälkeen routa ei enää aiheuta ongelmia. Betonikannen alle tulee vielä Helsingin kaupungin geotekniikan antureita ja mittalaitteita. Niillä voimme mitata maapohjan painumista betonikannen alla.
Pääkaupunkiseudun käyttöasteeltaan korkeimman jäähallin remontin pitäisi valmistua marraskuuhun mennessä.