yle.fi-etusivu

Katso, kenen Facebook-ryhmässä seisot!

Sosiaalisessa mediassa väärinkäytösten hallitseminen on lähes mahdotonta. Tuore esimerkki on uusi maahanmuuttokriittinen Facebook-ryhmä, johon on liitetty esimerkiksi kansanedustajia näiltä kysymättä. Asiantuntijat neuvovat yksityisiä ja etenkin julkisuuden henkilöitä tarkistamaan sosiaalisen median yksityisasetukset ja profiilit.

Kotimaa
Kuvakaappaus Facebookin maahanmuuttovastainen ryhmä "Sinunkin maksamat verorahat ovat minun!" -ryhmän profiilin sivustosta.
Yle Uutisgrafiikka

Tutkimus- ja kehittämisjohtaja Jyrki Kasvi Tietoyhteiskunnan kehittämiskeskuksesta havainnollistaa, kuinka helppoa on luoda Facebook-ryhmä:

- Klikataan tästä näin, kirjoitetaan nimi ja kutsutaan ihmisiä. Voin liittää kenen tahansa näistä 4000 Facebook-kaveristani. Otetaan vielä kuvake, ja uusi ryhmä on valmis. Eikä keneltäkään jäseneltä ole kysytty lupaa.

Muutama viikko sitten Facebookiin ilmestyi maahanmuuttovastainen ryhmä Sinunkin maksamat verorahat ovat minun! Ryhmän profiilissa on muun muassa Anders Behring Breivikin ja Kiira Korven kuvia.

Ryhmän jäseneksi on liitetty myös perussuomalaisten kansanedustaja Pietari Jääskeläinen. Hänelle tieto ryhmästä tuli yllätyksenä.

- Ei ole mitään tietoa. En ole oikeastaan pariin vuoteen käyttänyt Facebookia, joten ei ole mitenkään mahdollista, että olisin tällaisessa ryhmässä mukana. Tämähän on tietoturva- ja suorastaan poliisiasia, ja tekijät pitäisi saada jollakin tavalla vastuuseen teoistaan, Jääskeläinen kommentoi.

Lainsäädäntö on kuitenkin tekniikan kehitystä jäljessä.

- Jos haluaisin perustaa esimerkiksi ryhmän käyttäjänimellä Ukko Ylijumala, ellei sellaista ole jo, niin kukaan ei saa selville, kuka tämän ryhmän takana oikeasti on, Jyrki Kasvi havainnollistaa.

Toinen seikka on se, että Facebook toimii toistaiseksi amerikkalaisella palvelimella.

- Eli jos sieltä haluaa jotakin pois, totellaankin jenkkien lainsäädäntöä, joka suojelee jopa kunnianloukkausta sananvapauden perusteella.

Jyrki Kasvi muistuttaa, että sosiaalisen median käyttäjä on mainonnan kohde.

- Facebook tekee tämän tietysti ihan tarkoituksella. Tiedot, joita me tuonne syötämme; kuvat, jotka me tuonne laitamme; kommentit, joista me tykkäämme – ne ovat heille bisneksen raaka-ainetta ja niiden avulla mainontaa kohdennetaan.

Omat yksityisyysasetukset kannattaa tarkistaa säännöllisesti.

- Pahaa pelkään, että esimerkiksi suurin osa suomalaisista Facebookin käyttäjistä ei ole koskaan käynyt omissa yksityisasetuksissaan, Kasvi toteaa.

Kasvi muistuttaa etenkin julkisuuden henkilöitä tarkistamaan sosiaalisen median profiilinsa säännöllisesti.

- Nämä ryhmätapaukset Suomessa ovat vielä aika kesyjä. Yhdysvalloissa on ollut tapauksia, joissa vastustajan nimissä tehtyjä on profiileja. Tällöin henkilö on esiintynyt vastustajapuolueen poliitikkona ja esittänyt vähän ylikärjistettyjä kommentteja. Näin vastustajapuolueen henkilöstä on tullut mustamaalattu ääripuolen edustaja.

Vaikuttaminen Facebookin toimintatapoihin ei ole yksinkertaista. Facebook on rakentamassa organisaatiota viimein myös Eurooppaan. Käytännössä yhtiö pyrkii yhteydenpitoon omalla kanavallaan, Facebookilla.

- Se, millä voisi olla eniten vaikutusta, on ottaa yhteyttä EU:hun, eli laittaa mailia mepille. Suomi on pieni maa, eikä sillä ole merkitystä Facebookiin, mutta jos Euroopassa joku alkaa pitää meteliä, siitä voi olla jopa hyötyä, Kasvi ehdottaa.