Jääkarhujen olympialeikki saa jatkua

Olympialaisten kuumana käyvä brändikeskustelu ulottuu myös Suomeen. Tuoreinta keskustelua on käyty Ranuan eläinpuiston jääkarhujen olympiarenkaista, jotka eläintenhoitaja valmisti karhuille leluksi. Vaikka lupaa renkaiden käyttöön ei kysytty, näyttää siltä, että jääkarhut saavat kuitenkin pitää uuden lelunsa.

urheilu
Ranuan eläinpuiston jääkarhu leikkii olympiarenkailla. Ranuan eläinpuiston jääkarhut juhlistavat olympialaisten alkua omilla olympiarenkailla, jotka toimivat samalla myös jääkarhujen aktivointileluina. Kuvattu 22. heinäkuuta 2012.
Ranua Zoo / Handout / Lehtikuva

Eläintenhoitaja Pertti Saarijärvi kertoo, että jääkarhuille annetaan säännöllisin väliajoin virikkeeksi erilaisia leikkikaluja, joilla ne myös harjoittelevat esimerkiksi saalistamista. Lähestyvien Lontoon olympialaisten kunniaksi Saarijärvi keksi tehdä karhuille omat olympiarenkaat ja Suomen lipun.

- Jääkarhunpennulle piti saada leikkikaluja ja ajattelin tällaisia renkaita, jotta se saisi sukellella niiden läpi, sanoo Saarijärvi.

- Mietin, että mitä jos kuitenkin yhdistäisin renkaat ja värjäisin ne olympiarenkaitten väriseksi olympiavuoden kunniaksi.

"Käyttö sotii lain kirjainta, muttei sen henkeä vastaan"

Kuvat olympiarenkailla leikkivistä Ranuan eläinpuiston jääkarhuista levisivät maanantaina laajalti mediassa. Tieto niistä kiiri myös Lontooseen saakka Suomen Olympiakomitean edustajien korviin.

Kansainvälisen Olympiakomitean omaisuutta olevat olympiarenkaat ovat yksi maailman arvokkaimmista tuotemerkeistä. Niiden käyttöä myös seurataan tarkasti, kuten kisakaupunki Lontoossa on jo nähty.

- Jos ihan lain kirjainta seurataan, niin renkaiden käyttö jääkarhujen leluina sotii Kansainvälisen Olympiakomitean brändisääntöjä vastaan, sanoo Suomen Olympiakomitean markkinointi- ja viestintäpäällikkö Jari Elo.

- Renkaiden käyttöön ei ole pyydetty lupaa ja renkaiden värijärjestyskin taitaa olla väärä.

Olympiarenkaat yksi arvokkaimmista tavaramerkeistä

- Mutta jos sitten ajatellaan sitä, että kyseessä on olympiahuuman nostatus ja siitä iloitseminen, ei se taas sodi olympialiikkeen arvoja vastaan, Elo toteaa.

Yksi tärkeimmistä olympialaisten ja muiden suurtapahtumien tavoitteista on nykyään imagovoitto eli mahdollisimman suuri medianäkyvyys. Kansainvälisen Olympiakomitean sponsori- ja tv-oikeuksien sopimusten yhteenlaskettu arvo on noin viisi miljardia dollaria jokaista olympiakautta kohden.

- Tämä tietysti myös kertoo siitä, että miksi tavaramerkin suojelu on viety aika pitkälle maailmanlaajuisesti. Kyse on äärimmäisen arvokkaasta tavaramerkistä, selventää Elo.

Kansainvälisen Olympiakomitean tunnusmerkkien luvattomaan käyttöön on jouduttu puuttumaan Suomessa vain muutaman kerran olympiakausien aikana.

Jääkarhut saanevat pitää renkaansa

Ranuan osalta näyttää kuitenkin siltä, että jääkarhut saavat pitää olympiarenkaansa eikä Suomen Olympiakomitea aio asiaan puuttua. Tosin tällä hetkellä renkaat löytyvät jääkarhualtaan pohjasta, jonne karhut ne leikeissään heittivät.

- Minun mielestäni tämä ensimmäinen Suomessa syntynyt jääkarhunpentu on ansainnut olympiarenkaansa. Minulle se on olympiavoittaja, sanoo jääkarhujen hoitaja Pertti Saarijärvi.