Suursatsaus tuotti Wasalandialle pettymyksen

Vaasassa huvipuisto Wasalandian suursatsaus näyttää tuottavan pettymyksen omistajille. Wasalandian lipunhintoja laskettiin täksi kesäksi kolmannes ja markkinointiin kulutettiin rahaa. Silti kävijöitä ei saatu niin paljon kuin haluttiin.

Kotimaa
Wasalandia
Jarkko Heikkinen / Yle

Suomen huvipuistot käyvät kovaa kisaa kesämatkailijoista. Wasalandia on jo muutamia vuosia sitten luovuttanut kilpailun alkukesän luokkaretkikävijöistä ja satsannut sen sijaan keskikesään.

Tänä vuonna vaasalaispuisto haki kilpailuetua alentamalla lipunhintaa kolmanneksen. Hinta-ale tarkoitti samalla sitä, että kävijöitä piti saada lisää. Vaikka aurinkoisina päivinä lyötiin ennätyslukuja, ei 10 000 kävijän lisäykseen millään päästä, sillä huvipuisto on auki enää reilun viikon ajan.

Kaikki kärsivät epävakaasta kesästä

Wasalandiasta vastaavan Puuharyhmän toimitusjohtaja Tuomas Luukkonen arvioi, että tänä kesänä päästään ainakin viime kesän 50 000 kävijään - se jää kuitenkin kauas 60 000:n tavoitteesta. Suurin syy epäonnistumiseen on Luukkosen mukaan koko kesän jatkunut epävakainen sää.

- En voi sanoa, että tämä on kova pettymys, mutta toki olisin toivonut runsaampaa kävijöiden kasvua. En usko, että missään Suomen huvipuistossa rehellisesti tästä kesästä voidaan ripaskaa tanssia. Kaikissa puistoissa varmasti näkyy säiden vaihtelevuus, joka täytyy omistajienkin ottaa huomioon, Tuomas Luukkonen sanoo.

Selvää on, että espanjalaisomistajat eivät ole tyytyväisiä, että tavoitteesta jäädään. Puuharyhmän toimitusjohtaja Tuomas Luukkonen sanoo kuitenkin, että Wasalandian sulkemisesta ei ole puhuttu. Jotain epävarmuudesta kuitenkin kertoo se, ettei Luukkonen ole halukas lupaamaan, että Vaasassa on huvipuisto tulevinakin vuosina.

Hyvää tässä kesässä on ollut se, että halvempi lipunhinta on hellittänyt kävijöiden kukkaronnyörejä muualla huvipuistoalueella.

Markkinointiin käytetty puoli miljoonaa - suunta mietittävä uusiksi

Vaasan hotellien, kylpylän ja huvipuiston markkinointi on ollut agressiivista ja rahaa siihen on poltettu vuosittain liki puoli miljoonaa euroa. Yksin Vaasan kaupunki maksaa lystistä yli puolet eli 270 000 euroa.

Markkinointisopimus on tehty vuoteen 2015 saakka, joten miljoonapottia ei aiota aivan heti karsia. Uusi suunta mainonnassa täytyy silti ottaa, sanoo Vaasan Matkailun johtoryhmän puheenjohtaja Veli-Matti Laitinen.

- Kyllähän se harmittaa, että tavoitteesta jäädään. Nyt markkinointiin panostettiin selvästi enemmän, ja oikeastaan on mietitty jo kaksi vuotta näitä uusia markkinointitoimenpiteitä. Ainakin johtoryhmässä oli sellainen usko, että nämä toimenpiteet tehoaisivat, Laitinen harmittelee.

Laitinen pohtii, onko mainontaa tehty väärissä medioissa, väärään aikaan, koska mainokset ovat näkyneet vahvasti, mutta oikeaa kohderyhmää ei selvästi ole tavoitettu.

Wasalandia aikoo jatkaa halvemmilla hinnoilla

Wasalandiassa vanhaan ei aiota palata, sillä halvempi lipunhinta on saanut kävijöiltä kiitosta. Mutta muusta mielipiteet vaihtelevat. Moni kiittelee Wasalandian sopivuutta pienille lapsille, mutta toisaalta puiston ränsistynyt ulkoasu saa moitteita.

- Halpahan tämä nyt oli, mutta en tiedä, maksaisko tästä sen enempää. Että kyllä tämä on hintansa väärti niin sanotusti, toteaa Rovaniemeltä perheensä kanssa Vaasaan saapunut Anu Rova.

- Kaikki ei ole toiminut, noita laitteita on ollut rikki. Se harmittaa lasta, mutta myös aikuista. Muuten ihan tyytyväinen voipi olla, lisää puolestaan Anun aviomies Timo Rova.

- Minulla on kaksi tyttöä: 6-vuotias Miina ja 10-vuotias Sanni. Kivasti on molemmille tekemistä ja puuhaamista täällä. Molemman ikäisille on laitteita, kiittelee Porista tullut Jutta Aalto.

Jutta Aalto on ollut Wasalandiassa jo kerran aiemmin tyttöjensä kanssa ja aikoo tulla vastakin. Sen sijaan rovaniemeläispariskunta on kriittisempi.

- Just puhuttiin tuossa miehen kanssa, että ei varmaan ainakaan heti tulla tänne takaisin. Kyllä täällä pitää jotain tapahtua ennen kuin tullaan uudestaan, Anu Rova sanoo.