Liki puolet Helsingin bussikuskeista maahanmuuttajataustaisia

Yhä useammin bussia ajaa pääkaupunkiseudulla maahanmuuttajataustainen kuski. Kuskien kohtaama väkivalta on vähentynyt merkittävästi tänä vuonna.

autoilijat
Joukkoliikenteen busseja Helsingin keskustassa.
HSL korottaa ensi vuoden alusta matkalippujen hintoja.Sari Gustafsson / Lehtikuva

Maahanmuuttajataustaisten bussinkuljettajien osuus kaupungin omistaman bussiyhtiön leivissä on kasvanut neljässä vuodessa vajaasta 30 prosentista 47 prosenttiin. Nobinan kuljettajista peräti 55 prosenttia on maahanmuuttajataustaisia, Westendin linjalla 30 prosenttia.

Suurin kansallisuusryhmä kaikissa yhtiöissä on virolaiset. Kaikkiaan eri kansallisuuksia on nelisenkymmentä, henkilöstöjohtaja Jussi Mertanen kertoo.

Moni on ajanut paljon suuremmissa kaupungeissa kuin Helsinki.

Jussi Mertanen

- Miltei kaikilla heistä on aiempaa kokemusta bussin ajamisesta muualla maailmassa, joten kynnys ryhtyä kuljettajaksi täällä on aika matala. Moni on ajanut paljon suuremmissa kaupungeissa kuin Helsinki.

Välillä bussinkuljettajia on ollut jopa vaikea saada alalle. Nyt tilanne on tasaantunut, eivätkä työntekijät karkaa rakennustyömaille, kuten nousukausina on usein käynyt.

- Taantumalla lienee osansa. Tilanne on myös kilpailutusten suhteen rauhallinen, kun saimme kolmen vuoden jatko-option liikennöintisopimuksiin.

Ikävät työvuorot saavat kuskin kiristelemään hampaita

Epäkäytännölliset työvuorot, kiire, sosiaalisen elämän kärsiminen – syitä, joiden takia suomalaissyntyisiä on vaikea houkutella bussinkuljettajaksi pääkaupunkiseudulle, Helsingin Bussiliikenteessä toimiva jytyläinen luottamusmies Marko Jouppila sanoo.

- Kun minä aloitin 1988, oli vielä selkeät aamu- ja iltavuorot. Työvuoronsa saattoi tietää jopa vuodeksi eteenpäin. Nyt meillä on paljon 12-tuntisia työvuoroja ja välillä taas 4-5-tuntisia työvuoroja. Vuorot eivät oikein sovellu esimerkiksi päiväkoti-ikäisten vanhemmalle.

Myös Mertanen myöntää, että vuorot eivät sovellu perheelliselle.

- Vuorotyö on tosi hankalaa. Kyllähän maahanmuuttajataustaisillakin saattaa olla useampi lapsi perheessä, mutta heillä on usein puoliso kotona.

Helsingin Bussiliikenteessä sovittiin 2009, että 12-tuntisia vuoroja on enimmillään kaksi kertaa viikossa, mutta Jouppilan mukaan niitä on usein enemmän.

Monta pitkää vuoroa viikossa aiheuttaa sairastelua ja hampaiden kiristelyä.

Marko Jouppila

- Monta pitkää vuoroa viikossa aiheuttaa sairastelua ja hampaiden kiristelyä. En ymmärrä, miksei pääkaupunkiseudulla voisi aivan hyvin ajaa säännöllisiä kahdeksantuntisia vuoroja.

Väkivalta vaivaa alaa

Alaa vaivaa myös väkivaltainen imago. Viime vuonna busseissa oli miltei 30 väkivaltatapausta, joissa kuljettajaa uhattiin.

Helmikuussa 2011 sattuneessa vakavimmassa tapauksessa 36-vuotiaalle kuljettajalle koitui pysyvä aivovamma.

Tänä vuonna väkivallan määrä on vähentynyt reilusti, Mertanen kertoo.

- Tänä vuonna on vain kaksi tapausta, että kuskiin on käyty käsiksi. Sitten on kyllä tätä solvaustyyppistä käyttäytymistä, joka tuntuu lisääntyneen viime aikoina.