1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. Kotimaan uutiset

Proteiinipatukoiden suosio kasvanut huimasti

Proteiinipatukoiden ja -juomien myynti on kasvanut voimakkaasti päivittäistavarakaupoissa viime vuoteen verrattuna. Ravitsemusalan asiantuntijat eivät suosittele proteiinivalmisteiden käyttöä.

Kuva: Kalle Niskala / Yle

Niin SOK-yhtymän, Suomen Lähikauppa Oy:n kuin Keskonkin mukaan proteiinipatukoiden ja -juomien myynti on kasvanut merkittävästi edellisvuodesta. Esimerkiksi S-ryhmän kaupoissa kasvua on viime vuoteen verrattuna noin 70 prosenttia.

- Tuotteet ovat löytäneet tiensä tavallisten ihmisten ruokavalioon ja ihan päivittäiseen käyttöön, että tämä tuo varmasti suuren kasvun. Lisäksi varmasti karppaus ilmiönä lisää proteiinituotteiden myyntiä, arvelee SOK:n käyttötavarakaupan valikoima- ja hankintajohtaja Sari Martikainen.

Suomen Lähikaupat Oy:sta kerrotaan, että painonhallintaan liittyvien urheilupatukoiden myynti on ollut voimakkaassa kasvussa viimeiset kaksi vuotta. Varsinaiset urheilu- ja proteiinipatukat tulivat laajemmin ketjun myymälöihin vuoden 2011 aikana.

- Alkuvuoden kehitys painonhallintaan liittyvissä tuotteissa on yhteensä ollut noin 100 % edelliseen vuoteen verrattuna, kertoo Suomen Lähikauppa Oy:n tuoteryhmäjohtaja Aki Erkkilä.

Asiantuntijat eivät suosittele

Alunperin urheilijoille tarkoitetut proteiinipatukat ja -juomat ovat päätyneet tavallisen kuluttajan välipalavalikoimaan. Varsinaista haittaa proteiinipatukoista ei ole osoitettu olevan, mutta asiantuntijat eivät suosisi teollisia valmisteita normaalin ruoan kustannuksella.

Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirin lihavuustutkimusyksikön apulaisprofessori Kirsi Pietiläinen muistuttaa, että monipuolisesta ruokavaliosta saa tarvittavan proteiinin.

- Ei proteiinipatukoista varmaan haittaa ole, mutta olen nähnyt muutaman munuaisten vajaatoimintaan viittaavan kokeen sen jälkeen, kun ihminen on syönyt hirveän paljon proteiinia. Tällainen ylenmääräinen proteiinin käyttö erityisesti jauheesta ja patukoista ei ole kaikissa tapauksissa terveellistä, Pietiläinen sanoo.

Karkkia se on, vaikka ne muuksi sitä yrittävät tehdä.

Patrik Borg

Ravitsemustutkija Patrik Borg on Pietiläisen kanssa samoilla linjoilla. Borg suosittelisi proteiinivalmisteita ainoastaan raskasta urheilua harrastaville. Hän myöntää, että proteiinipatukka on parempi vaihtoehto välipalaksi kuin suklaapatukka, mutta rinnastaa silti proteiinipatukat karkkiin.

- Se on tällaista mielikuvamainontaa, että vähemmän fiksuja tuotteita on yritetty tehdä fiksun näköiseksi, jotta ihmiset ostaisivat niitä. Kuluttajan pitäisi osata lukea se läpi, että karkkia se on, vaikka ne muuksi sitä yrittävät tehdä.

Apulaisprofessori Kirsi Pietiläinen ihmettelee, että proteiinipatukat ovat kasvattaneet suosiotaan samaan aikaan, kun trendinä on ollut suosia mahdollisimman luonnonmukaista ruokavaliota.

- Esimerkiksi kevyttuotteita kuten rasvattomia maitovalmisteita haukutaan, koska niistä on poistettu rasvat. Miksi siis samaan aikaan samat ihmiset saattavat suosia näitä puhtaasti keinotekoisia tuotteita?