Videoblogi on miehelle ominainen tapa purkaa tunteita

Naisten ylläpitämät sivut ovat jo pitkään hallinneet suosituimpien blogien listaa. Videoblogit sen sijaan ovat miesten leikkikenttä. Suomen suosituimmat videoblogit pursuavat monenkirjavaa äijäkulttuuria.

internet
Video YouTube-sivustolla.
Yle Uutisgrafiikka

Perinteisissä päiväkirjamaisissa tekstiblogeissa suosituimpia ovat erilaiset muoti-, meikki- ja ruokablogit ja niillä on lukemattomia seuraajia. Tekstiblogeja löytyy Suomesta tuhansia ja taas tuhansia, mutta videoblogit eivät ole vielä niin yleisiä.

Videoblogeistakin löytyy toki naisten ylläpitämiä elämäntapa-kanavia, mutta suurimmat katsojaluvut keräävät erilaiset raavaiden miesten videokanavat. Suosituimpien videoblogien pitäjien ikähaarukka liikkuu 20-50 vuoden välillä.

Äijämäisissä videoblogeissa kitataan keskiolutta, syödään pikaruokaa ja korjataan moottoreita. Vaikka videopäiväkirjat saattavat vaikuttaa kevyeltä viihteeltä, voi pinnan alla piileskellä ajatuksen siemen. Osa videobloggaajista pitääkin itseään yhteiskunnallisena vaikuttajana.

Videolla voi vaikuttaa

Mediatutkija Veijo Hietala pitää mahdollisena, että videobloggaus voi vaikuttaa suurenkin joukon asenteisiin.

- Keskustelufoorumit netissä ovat melko vahvoja vaikuttajia. Ja koska nämä videokanavat saavat parhaimmillaan miljoonia katsontakertoja, niin varmasti sillä on vaikutus jonkinlaiseen joukkoon.

- Miesten kulttuurissa Suomessa ei välttämättä ole sellaista foorumia, missä miehet voisivat keskustella omista harrastuksistaan ja mielenkiinnon kohteistaan. Videoblogi tarjoaa oivan tavan tuoda niitä esille, Hietala toteaa.