1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. talous

Mysteeri nimeltä torikauppa

Torikauppiaita kuunnellessa menee pää väkisinkin pyörälle. Kaikki myyjät kertovat täysin erilaista tarinaa siitä, miten torikauppa on vuosien aikana kehittynyt. Missä ja mikä on torikaupan totuus?

talous
Nainen ostoksilla Hakaniemen torilla.

Helsingin torien kahvilayrittäjien mielestä meneillään oleva kesä on ollut paras moneen vuoteen. Marjakojuissakin myhäillään, koska metsään ei jakseta lähteä ja yhä nuoremmat himoitsevat terveellisiä marjoja. Sen sijaan vihanneskauppiaat pitävät itseään lähes elävältä haudattuina.

- Kun aloitin 26 vuotta sitten, torilla oli ihan poskettomasti ihmisiä ja myyntikojuja. Nyt tottumukset ovat muuttuneet, ja me myyjät olemme katoavaa kansanperinnettä. Tänäkin kesänä olen myynyt noin 30 prosenttia vähemmän kuin viime vuonna, Hakaniemen torin vihannesmyyjä Unto Tarvainen synkistelee.

Ruokaa marketeista

Helsingin noin kuuttasataa torimyyjää hallinnoivan tukkutorin toimitusjohtajan Timo Taulavuoren mukaan ristiriita syntyy siitä, että ihmiset tulevat toreille vain tapaamaan tuttaviaan. Sen sijaan ruokaostokset halutaan keskittää suuriin hypermarketteihin.

Taulavuori kertoo kylmän kesän kasvattaneen selvästi torien kävijämääriä, koska lomalaiset eivät ole viihtyneet mökeillään niin hartaasti. Sen johdosta kahvila- ja ravintolapalveluita tarjoavien yrittäjien tilipussit ovat olleet kovassa kasvussa.

- Hyvä, että ihmiset saapuvat toreille yhä aktiivisemmin. Pitää silti olla huolissaan siitä, että miten elintarvikemyyjille käy. Jos tuotteita ostetaan vain marketeista, kala- ja vihannesmyynnit loppuvat toreilta pian kokonaan, Timo Taulavuori murehtii.

Totuus löytyisi tilastoista

Perinteitä pitäisi vaalia, se on selvä. Usein paras tapa siihen on kirjoittaa historiaa ylös. Torikauppa ei näin kuitenkaan tee.

Suomessa mikään taho ei pidä tilastoja siitä, miten torimyynti, makutottumukset ja kävijämäärät ovat vuosien saatossa muuttuneet. Pelkällä suullisella perimätiedolla ja näppituntumalla yritetään siis kehittää liiketoimintaa ja taistella suuryhtiöiden megamarketteja vastaan.

- Olen sitä itsekin kyllä harmitellut...ongelmana on kuitenkin se, ettei torimyynti ole mitenkään järjestäytynyttä. Lisäksi tilastointi vaatisi resursseja. tukkutorin toimitusjohtaja Timo Taulavuori toteaa.

Sanonta mitä et mittaa, et voi johtaa, sopii myös torikaupan tulevaisuuteen. Jotta mysteeri saataisiin ratkaistua, pitäisiköhän tehdä jotain?

Lue seuraavaksi