Koe uusi yle.fi

Hassuista nörteistä pelialan ydin

Tänä viikonloppuna Helsingissä järjestettiin tietokoneharrastajien Assembly-tapahtuma. Pienen porukan kokoontumisena alkanut tapahtuma juhlii nyt 20-vuotista taivaltaan.

Kotimaa
Osallistujia Assembly-tapahtumassa Helsingin Areenalla.
Helsingissä on järjestetty jo 20:s tietokoneharrastajien suurtapahtuma. Assembly kokoaa yhteen pelaajia ja pelien tekijöitä. Ohjelmassa on tänäkin viikonloppuna ollut niin pelikilpailuja kuin demojakin.

Viikonlopun aikana Helsinkiin on kerääntynyt yli 5 000 tietokoneharrastajan joukko. Assemblyn tarkoitus on yhdistää pelaajia ja pelintekijöitä. Viikonlopun ohjelmaan kuuluu sekä pelikilpailuja että seminaareja. Kahdessakymmenessä vuodessa tapahtuma on kuitenkin muuttunut paljon.

- Me ollaan menty kaaoksesta ammattitaitoon, tapahtuman toinen pääjärjestäjä Jussi Laakkonen naurahtaa.

Vuonna 1992 me oltiin hassuja nörttejä, jotka pelasivat tietokonetta ja olivat kummallisia.

Jussi Laakkonen

- Vuonna 1992 me oltiin hassuja nörttejä, jotka pelasivat tietokonetta ja olivat kummallisia. Tänä päivänä pelaaminen ja tietokoneet ovat osa ihan kaikkien arkipäivää. Samalla Assembly on tullut osaksi valtavirtaa, Laakkonen kertoo.

Demoskenen kokoontumisesta rekrytointitapahtumaksi

Aluksi tapahtumaa järjestivät demoskeneen kuuluvat nuoret, jotka pelaamisen lisäksi loivat omia demoja. Demo on tietokoneella luotu teos, joka saattaa näyttää 3D-animaatioilta. Tekniikka demon taustalla on kuitenkin monimutkaisempaa ja demoskenessa pitkään vaikuttanut Kristoffer Lawson vertaakin demojen tekemistä animaatioiden piirtämiseen.

- Demon tekemistä voi verrata siihen, että tekisi piirrettyä animaatiota niin, että joutuisi piirtämään jokaista sivua reaaliaikaisesti samaan aikaan, kun sitä näyttää sitä ihmisille. Se on se haastavuuden tason ero, Lawson muotoilee.

Haastavien demojen taustalla on samaa tekniikkaa kuin tietokonepeleissä ja monet harrastajat ovat myöhemmin työllistyneet pelialalle.

- Suomalainen peliala on syntynyt täysin siitä harrastajapohjasta, joka kokoontui Assemblyille. 90-luvun puolivälissä kaikki demon tekijät tulivat Assemblyille tapaamaan muita demon tekijöitä, perustivat tiimejä ja kilpailivat. Näistä tiimeistä syntyi ensimmäiset suomalaiset pelialanyritykset Remedy, Bugdear, Housemarque ja myöhemmin sitten Rovio, kertoo tapahtuman pääjärjetäjä Jussi Laakkonen.

Menestyvän suomalaisen pelialan syntymistä on siis vauhdittanut juuri tällaisissa tapahtumissa käydyt kilpailut. Nykyään pelialan yritykset etsivätkin uusia kykyjä Assembly-kävijöiden joukosta.

Enemmän pelaamista kuin demoja

Vuosien aikana pelaaminen on saanut yhä isomman roolin Assemblyillä, myös demojen tekeminen ja demoilla kilpaileminen on edelleen tärkeä osa tapahtumaa.

- Pääosa meidän palkinnoista jaetaan demokilpailuissa ja ne ovat meidän pääohjelmanumeroita. Pyrimme huokuttelemaan demojen tekijöitä tänne ja Assemblyissä järjestetään kansainvälinen vuoden parhaiden demojen gaala, Laakkonen kertoo.

Demoskenessä ollaan kuitenkin huolissaan siitä, että pelkästään pelaamiseen keskittyvät nuoret eivät jatka vahvaa demokulttuuria.

- Kyllä mukaan on tullut nuorta porukkaa, mutta se on tosi paljon pienenpää kuin ennen. 80-luvulla melkein jokainen osasi tehdä jotain ohjelmointia tietokoneella, mutta nykyään tekeminen on paljon haastavampaa. Pitää osata tosi paljon, ennen kuin voi tehdä yhtään mitään. Olen huolissani siitä, että tämä on hieman katoava perinne, demoskenessä pitkään vaikuttanut Kristoffer Lawson pohtii.

Sillä löytääkö uusi polvi demoskenen, saattaakin olla suoraa vaikutusta suomalaiseen pelialaan.

- Kaikissa näissä firmoissa on ollut vahva demoskenen ydin. Jos ei nuoria tule mukaan, voi olla, että Suomen teknisen edelläkävijän asema heikkenee, Lawson arvioi.