1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. sanomalehdet

Printtilehti ei hevin katoa, uskoo tutkija

Mikkelissä pureudutaan lähipäivät digitaalisen yhteiskunnan mukanaan tuomiin muutoksiin. Tänään "THE ELECTRONIC RE-EVOLUTION - News Media in the Digital Age" -konferenssissa pohdittiin digitaalisen vallankumouksen vaikutusta uutismediaan.

Kuvassa tutkija Lotta Holm

Sanomalehdet taistelevat olemassaolostaan digitaalisten jakeluväylien puristuksessa. Mikkelissä alkoi tänään kolmipäiväinen "THE ELECTRONIC RE-EVOLUTION - News Media in the Digital Age" -konferenssi kirjasto- ja lehdistöammattilaisille. Pääkysymyksenä on selvittää, mihin suuntaan uudet tekniikat vievät perinteistä lehdistöä ja kirjastomaailmaa?

Konferenssissa esitelmöivät alan parhaat asiantuntijat yhdeksästä maasta. Yksi heistä on tutkija ja kehittäjä Lotta Holm. Holm on ollut kehittämässä uusia jakelumuotoja ja sisältöjä KSF mediassa, joka mm. julkaisee Huvudstadsbalet -lehteä. Hänen mielestään digitaalinen kehitys ei ole välttämättä uhka perinteiselle sanomalehdelle.

- Onhan se suuressa haasteessa. Vaikka monet tykkää lukea printtilehteä, joka on mainio tuote sinänsä niin jakelukustannukset nousevat koko ajan. Samalla kun tulee uusia digitaalisia tapoja lukea niin yhä useampi myös löytää uusia tapoja lukea ja sitä kautta levikki laskee. En kuitenkaan usko, että meillä sanomalehdet on hävinneet minnekään viiden vuoden päästä. Suomalaiset ovat niin sanomalehtiä lukevaa kansaa, että tänä päivänä 70 prosenttia lukee päivittäin sanomalehden ja viikottain 90 prosenttia, että jos se on ihmisten omasta halusta kiinni niin ne ei häviä minnekään, Holm arvelee.

Digitaalisille versioille löytyy ostajia

Sanomalehdistölle on tärkeää, että lukijat säilyvät ja ovat valmiita maksamaan lehdistä, olivat lehtiversiot sitten tietokoneilla tai perinteisenä painettuna lehtenä. Holm uskoo, että erilaiset maksulliset digitaaliset julkaisut löytävät kyllä asiakaskuntansa.

- Ainakin nämä sähköiset versiot lehdistä, mitkä on luettavissa ipadilla ja muilla laitteilla niin kyllä niistä ollaan valmiita maksamaan, koska niissä tunnistetaan sanomalehden laajuus ja laatu.

Sisällötkin muuttuvat

Lukemisen muodon muuttuessa myös median tuottamat sisällöt ovat muutoksen edessä, ainakin jossain määrin.

- Vaikka tähän asti ollaan nähty pääasiassa vain sähköisiä versioita siitä samasta lehdestä mikä on printissäkin niin meilläkin HBL:ssa on kehitteillä HBL Plus, joka on tarkoitettu juuri niille, jotka eivät pidä perinteisestä printistä. Siinä kokeillaan pystytään perinteisellä sanomalehtimäisellä journalismilla tekemään uutta.

Voisi luulla, että netissä medioiden välinen nopeuskilpailu kiihtyisi entisestään, mutta Holmin mukaan ainakaan HBL:ssa ei aiota mennä siihen suuntaan.

- Me halutaan tehdä rauhallinen, ehyt lukupaketti, jossa on tärkeimmät uutiset hyvin taustoitettuna.