Oman pään sisältöä ei kannata ottaa liian vakavasti

Mielessä pyörivät kauppalista, eilinen riita ja huomiset kokoukset. Mindfulness eli tietoinen läsnäolo auttaa keventämään taakkaa.

Tietoisuustaito (Mindfullness)
Kuvassa syksyinen metsäreitti.
Anssi Leppänen /Yle

Pysähdy haistelemaan ruusuja. Tartu hetkeen. Onhan näitä elämänohjeita.

Vähän samoilta linjoilta lähtee tänä kesänä naistenlehdissä taajaan näkynyt mindfulness eli tietoinen läsnäolo. Hyvä käytännön esimerkki siitä on paljasjalkajuoksu, sanoo kangasalalainen Timo Klemola.

Kun juoksee metsäpolulla, jolla on juurakkoa ja kiviä, suuntaa huomionsa hyvin tarkasti polkuun. Juoksija on keskittyneesti läsnä ja on tietoinen siitä mitä jalan alla on, sillä jalan alle eksyvä terävä kivi ei hyvältä tunnu.

- Ensimmäisellä lenkillä polun yli menevät muurahaiset alkoivat tulla näkökenttään. Aistit avautuvat ihan eri tavalla, kun keskityt huolellisesti siihen mitä teet.

Tekeminen auttaa keskittymään

Liike auttaa keskittymisessä. Esimerkiksi jooga sopii hyvin. Klemola taas käyttää harjoituksissa itse kehittämäänsä asahi-liikuntaa ja kiinalaista taijita. Kehon aistimukset tai hengittäminen ovat perustavanlaatuisia keskittymiskohteita.

Myös esimerkiksi käsityöt auttavat tietoisessa läsnäolossa. Neulominen, ompeleminen, sorvaaminen, mikä vain käy, kun siihen on keskittynyt.

- Mieli ei vaella silloin muissa asioissa, Timo Klemola sanoo.

Älä ota oman pään sisältöä liian vakavasti

Miltä maa tuntuu jalkojen alla, miltä ympäristössä tuoksuu, mitä näkyy. Mitä päässä tapahtuu, mitä ajatuksia on mielessä, mitä tunteita. Siitä on tietoisessa läsnäolossa kyse.

Ulkoiset havainnot voivat olla helppoja tehdä, mutta pääkopan sisältö vie helposti mukanaan. Esimerkiksi tietokoneen jumiutuessa kirosanat lentelevät helposti ja ärsyynnys vain kasvaa.

- Ei kannata ottaa sisäistä puhetta ja mitä siellä tapahtuu liian henkilökohtaisesti. Siellä tapahtuu asioita, mutta ei niihin tarvitse mennä mukaan.

Ajatukset ovat vain ajatuksia, niiden voi antaa tulla ja mennä. Tietoisen läsnäolon opettelussa ajatuksiin otetaan tarkkailijan näkökulma.

- Voin katsoa ajatuksia kuin pilviä, jotka ajelehtivat taivaalla, mutta en ole sama asia kuin ne pilvet.

Otetaan leppoisasti.

Timo Klemola

Moni ongelma on itse kehitetty

Vaikka ajatuksia ei tarvitse ottaa niin vakavasti, ovat ajatteleminen ja analysointi molemmat hyviä asioita, sanoo Klemola. Kaikella on aikansa ja paikkansa.

- Analyysi ja ajattelu ovat meidän lahjamme, siis että pystymme niihin. Pointti on siinä, että me myös ajattelemme itsellemme ongelmia.

Ongelmat siis syntyvät omista ajatuksista ja niihin ajatuksiin takertuu helposti. Ongelmat paisuvat pään sisällä ja mittasuhteet hämärtyvät. Klemolan neuvo on yksinkertainen.

- Otetaan leppoisasti.

Elämän mittainen oppikoulu

Klemolan mukaan voi tulla helposti kuva, että tuosta vain voi muuttaa suhtautumistaan. Tietoinen läsnäolo vaatii kuitenkin harjoitusta siinä missä esimerkiksi polkupyöräily. Ohjaajan kanssa kurssilla harjoittelu luonnistuu helpoimmin.

Mindfulness perustuu tuhansia vuosia vanhoihin mielenharjoittamistaitoihin, mikä jo antaa aikaperspektiiviä. Hötkyillä ei siis tarvitse, sillä parin kuukauden tai vuodenkaan harjoittelulla ei ihmisestä tule säteilevää rauhan persoonaa. Keskeneräisyys kuuluu asiaan.

- Olen tehnyt tätä tuolta 70-luvulta lähtien ja olen vasta aivan alussa. Kyllä näissä menee elinikä.