Oppimisteknologia - hyvä renki, mutta huono isäntä

Tieto- ja viestintätekniikan opetuskäyttö on Suomelle suuri haaste. Monessa koulussa tekniikan soveltaminen on vielä lapsenkengissä. Taidot aiotaan tulevaisuudessa takoa lujemmin opetussuunnitelman peruskiveen.

Kotimaa
Veeti Ollila
Yhdeksäsluokkalainen Veeti Ollila on kiinnostunut tekniikasta.Yle

Suomi ei enää ole tieto- ja viestintätekniikan ykkösmaa, siihen on herätty myös kouluissa. Kehityshankkeisiin osallistuvat koulut huitelevat tekniikan opetuskäytössä aivan omalla tasollaan, mutta kaikkialle hyvät käytännöt eivät ole levinneet.

Espoon Koulumestarin koulun arjessa tekniikka on kaikkialla. Oppilaat kuvaavat ja editoivat, käyttävät mobiililaitteita ja rakentavat robotteja. Reissuvihkokin on koulun omassa verkko-oppimisympäristössä.

- Varsinaista atk-luokkaa meillä ei ole, vaan oppilaat käyttävät kannettavia koneita. Oikeastaan meillä ei ole oppiainetta, jossa ei hyödynnettäisi tieto- ja viestintätekniikkaa, toteaa Tiina Korhonen, Koulumestarin koulun apulaisrehtori.

Kaikille tekniikka ei kuitenkaan ole toinen luonto. Korhosen mukaan erilaisia oppijoita on sekä oppilaissa, että opettajissa.

- Täytyy uskaltaa kysyä ja pyytää apua. Pidämme omia koulutusiltapäiviä ja rohkaisemme opettajia kertomaan toisilleen, kuinka he ovat tekniikasta hyötyneet.

Tekniikka ei ole itsetarkoitus

- Joissain kouluissa asenne tekniikkaa kohtaan on kielteinen. Sitä aiheuttavat esimerkiksi tietoturvapelot ja opettajien resurssi- ja aikapula. Tämän näen riskinä, kertoo professori Jari Multisilta, opetuksen tutkimusverkosto CICERO-learningin johtaja.

Hän muistuttaa, että kunnan IT-osaston tai muun koulun arkea tuntemattoman tahon kouluihin työntämät ohjelmat ja laitteet eivät välttämättä tee tehtäväänsä.

- Opettajat ottavat mielellään tekniikkaa käyttöön silloin, kun se helpottaa oppimista. Ihan joka asiaan sitä ei voi eikä tarvitse ottaa, Multisilta toteaa.

Tablettitietokoneet, kosketustaulut, pilvipalvelut ja verkko-oppimisalustat yleistyvät opetuskäytössä. Niistä voi kuitenkin huonosti käytettynä olla enemmän haittaa kuin hyötyä.

Opetussuunnitelmat ajan tasalle

Viime vuosina tieto- ja viestintätekniikan opetuskäyttöä on edistetty useilla hankkeilla. Tuloksia on saatu ja hyviä käytäntöjä löydetty, mutta kunnianhimoisia tavoitteita esimerkiksi sähköisen oppimateriaalin käyttöönotossa ei ole kuitenkaan saavutettu.

Tulevaisuudessa tekniikkataidot aiotaan valaa opetuksen kivijalkaan.

- On alkamassa suuri opetussuunnitelman uudistus, jossa tieto- ja viestintätekniikkan taidot aiotaan kirjata nykyistä vahvemmin opetussuunnitelmiin. Sitä kautta ne tulevat myös vahvemmin esille opetuksessa, kertoo yleissivistävän koulutuksen johtaja Jorma Kauppinen Opetushallituksesta.