Sähköiset opetusmateriaalit syrjäyttävät perinteisiä koulukirjoja

Etenkin työkirjat on helppo korvata verkkoharjoituksilla. Käyttöä rajoittaa kuitenkin tasa-arvo - ketään ei voi pakottaa tekemään läksyjään verkossa.

tehtäväkirjat
Älytaulu.
Älytauluun voi kirjoittaa käsin elektronisella kynällä.YLE / Matti Myller

I- ja U-äänteet hyppäävät peräjälkeen mopon tankkiin ekaluokkalaisille suunnatussa kieliharjoitusohjelmassa. Siinä oppilas oppii yhdistämään äänteen kirjaimeen tietokoneavusteisesti. Myöhemmissä vaiheissa opetellaan tavuja ja taitojen edetessä kokonaisia sanoja.

- Tämä on oppilaille hyvin motivoivaa, ja toistoja voi tehdä niin paljon kuin haluaa, kuopiolaisen Snellmanin koulun opettaja Maija-Leena Kasurinen kertoo.

Yhdessä luokassa opettajalla on käytössään sähköinen vastausjärjestelmä, jossa kullekin oppilaalle jaettu kännykännäköinen laite välittää yksilökohtaiset vastaukset opettajan tietoon. Opettaja Janne Korvan mielestä järjestelmän edut ovat kiistattomat.

- Normaalisti kun opettaja esittää kysymyksen, yksi ihminen vastaa ja muut kuuntelevat. Nyt kun kaikki pääsevät vastaamaan, opettaja saa suoraan tiedon, onko asia mennyt perille.

Verkkotehtäviä voi jatkaa kotona

Erilaiset älytaulut ja muut sähköiset opetusvälineet ovat tulleet koululuokkiin jäädäkseen. Snellmanin koulun rehtori Jorma Kinnusen mukaan laitteilla ei vielä korvata perinteisiä oppikirjoja, mutta esimerkiksi osa työkirjojen tilauksista on jo peruttu.

- Työkirjoja luokissa on mahdollista korvata ihan opettajan mieltymyksistä riippuen. Tämähän vaatii opettajaltakin jatkuvaa uuden opettelua, rehtori huomauttaa.

Opetusjärjestelmien hyviin puoliin kuuluu myös se, että oppilaat saavat kaikkiin opetusmateriaaleihin tunnukset, ja he voivat tehdä harjoituksia myös kotoa käsin.

Vaikka tietokone ja nettiyhteys alkaa olla nykyperheissä lähes itsestäänselvyys, se ei saa olla ehto lapsen oppimiselle.

- Tietenkään koulu ei voi siirtää kaikkia tehtäviä verkkoon, jos yhdelläkin perheellä ei ole sen käyttöön mahdollisuutta, Kinnunen muistuttaa.