Väsynyt vai väsymätön Madonna?

Sunnuntaina Helsingin olympiastadionilla esiintynyt Madonna jakoi mielipiteet konsertillaan. Osa yleisöstä oli sitä mieltä, että aika on ajanut popin kuningattaren ohi. Vankkumattomat fanit olivat toista mieltä.

kulttuuri
Madonna konsertoi Helsingin olympiastadionilla.
Madonna konsertoi Helsingin olympiastadionilla 12. elokuuta.Heikki Saukkomaa / Lehtikuva

Madonna antoi odotuttaa itseään, kun hän esiintyi Suomessa toista kertaa. MDNA-kiertueeseen kuuluneen keikan alkamisajaksi oli kerrottu noin klo 20.30, mutta tähti aloitti vasta klo 22 jälkeen.

Stadionilla oli lämmittelijänä toimineen Martin Solveigin soittaman tanssimusiikin myötä hyvä tunnelma. Katsomossa innostuttiin jopa tekemään liikkuvaa aaltoliikettä. Lämmittelijän ja Madonnan välissä oli kuitenkin noin 40 minuuttia odottelua ja yleisö alkoi turhautuneena jo viheltämään.

Koska keikka alkoi niin myöhään ja lopetusajaksi oli ilmotettu viimeistään klo 23, alkoi herätä epäilys, jääkö keikka torsoksi niin kuin äskettäin Pariisissa. Ja kun Madonnalla oli volyymit kaakossa, tuleeko poliisi vetämään sähköt poikki, kun virallinen soittoaika umpeutuu. Keikka kuitenkin kesti pari tuntia loppuen puoliltaöin.

Tuttuja Madonna-elementtejä

Itse keikka sisälsi paljon Madonnan aiemmista esiintymisistä tuttuja piirteitä kuten viittauksia uskontoon. Mukana oli myös muun muassa aseita, armeijaviittauksia, cheerleadingiä, katosta roikkuvia rumpaleita ja homojen oikeuksien puolustamista. Seksiin liittyviä viittauksia oli ehkä vähemmän kuin aikaisemmilla kiertueilla. Myöskään mitään Pussy Riot -tyyppistä kannanottoa ei Helsingissä nähty.

Vaikka Madonna on edelleen ikäisekseen timmissä kunnossa, on keikoilla mukana yhä vähemmän hänen tanssiaan. Esimerkiksi edellisellä kerralla Helsingin Jätkäsaaren konsertissa laulaja hyppi minuuttitolkulla hyppynarulla. Nyt hänet nähtiin useammassakin biisissä kitaran kanssa laulamassa tai pelkästään kävelemässä lavarakennelmaa ympäri. Tällä kertaa myös lavasteisiin oli panostettu enemmän, joilla saatiin aikaan enemmän näyttävyyttä. Esimerkiksi keikkalavan keskellä oli nouseva ja laskeva tornirakennelma, jolla laulaja ja tanssijat liikehtivät.

Vanhat hitit upposivat yleisöön

Madonna itse lämpeni hieman hitaasti keikkaan, mutta alkoi hiljalleen nauttia esiintymisestä. Laulaja myös keskusteli vain vähän yleisön kanssa.

- Täällä on hyvä fiilis ja mahtava nähdä niin paljon blondeja yleisössä, hän sanoi haromalla samalla omia vaaleita kutrejaan.

Laulajana Madonna ei ole se kaikkein taiturimaisin ja osassa kappaleista kuultiinkin epävireyksiä korjaavaa autotunea, jota tosin käytetään melko yleisesti myös efektinä. Parhaimmillaan Madonna oli Like A Virgin -kappaleesta tehdyssä valssiversiossa. Pianon säestyksellä laulettu kappale toi mieleen Marlene Dietrichin, vaikka tämä ei esiintyessään kiemurrellutkaan vaaka-asennossa lavalla.

Yleisö näytti innostuvan eniten vanhoista hiteistä, joita kuultiin viime kiertuetta enemmän. Muun muassa Vogue ja Like A Prayer olivat niitä hittejä, joita suurelta osin keski-ikäinen yleisö oli varmasti tullut kuulemaan. Joillekin Madonnan keikka oli silti pettymys ja yleisöä lähti myös kesken pois. Lavan edessä olleet superfanit sen sijaan jaksoivat pomppia innokkaina koko kahden tunnin ajan.

Miten keksiä itsensä vielä kerran uudelleen?

Madonnan kiertueen yhteydessä on puhuttu siitä, onko aika ajanut jo hänen ohitseen. Popin kuningatar kun ei ole enää viimeisimpien levyjensä aikana enää keksinyt itseään uudelleen tai tuonut jotain merkittävästi uutta populaarimusiikkiin. Laulajan tuoreimman levyn menestyskin on jäänyt melko vaatimattomaksi.

Toisaalta Madonnan kohdalla keikkaodotukset ovat varmasti huomattavasti korkeammalla kuin monella muulla isolla staralla. Hän on itse nostanut riman niin korkealle, että sitä on vaikeaa enää ylittää. Yllättävyyden etsiminen aseiden kanssa heilumisesta ja ihmisten kuvitteellisesta tappamisesta tuntui jopa hieman mauttomalta. Varsinkin kun laulaja myöhemmin puhui esimerkiksi suvaitsevaisuuden puolesta. Ristiriitaisuudessaan perinteistä Madonnaa.

Madonnan on kuitenkin pohdittava jatkossa, mihin suuntaan aikoo musiikkityyliään ja esiintymistään viedä. Kiertueella kun shownainen nähtäneen jatkossakin ja naisartistina hänen iälleen sopivasta tyylistä puhutaan huomattavasti enemmän kuin esimerkiksi miesrokkareiden kohdalla.