1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. kuljetustuki

Pohjois-Ruotsin kuljetustuista voi vain haaveilla

Kuljetustuen leikkaaminen sapettaa Suomen ja Ruotsin rajalla toimivaa betonielementtiyrittäjää. Ylitornion Betonituotteen toimitusjohtaja Juha Alapuranen laskee, että tuen ansiosta kuljettaminen on Norrbottenissa jopa neljänneksen Suomea halvempaa.

kuljetustuki
Rekkoja Kemi-Tornio moottoritiellä.
Yle / Kyösti Vaara

Raskaiden betonielementtien kuljettaminen Ylitorniolta pitkiä matkoja kalliilla dieselpolttoaineella on huonosti toimiva yhtälö. Kun tähän lisätään alueellisen kuljetustuen väheneminen, niin haastetta tulee lisää.

Ylitorniolaiselle YBT:lle eli Ylitornion betonituotteelle pääkaupunkisedun rakennushankeet ovat tarjonneet työtä hiljaisina aikoina. Toimitusjohtaja Juha Alapuranen on huolestunut tulevaisuudesta.

- Meille on Etelä-Suomi ja pääkaupunkiseutu hyvin tärkeitä. Ne ovat tasanneet suhdanteita eli kun on ollut hiljaisempaa, niin olemme pystyneet viemään sinne elementtejä, mutta nyt se on kyllä loppumassa kokonaan, kun kuljetustuki on pienentynyt, Alapuranen sanoo.

Suomen kuljetustuen määräraha on pysynyt jo vuosia viiden miljoonan paikkeilla. Kuluvan vuoden alusta kuljetustuen tukiprosentteja leikattiin 60 prosentilla, koska tukea haetaan nykyään aikaisempaa enemmän.

Kyllä kuljetustuki on yksi syy siihen, että mentiin Ruotsin puolelle.

Juha Alapuranen

TEM ei pidä kuljetustukea merkittävänä - Ruotsissa asia on toisin

Työ- ja elinkeinoministeriön selvityksessä kuljetustukea ei pidetä merkityksellisenä, mutta Ruotsissa sitä pidetään tärkeänä. Mitä pohjoisempana yritys on, sitä suuremman osan tuki kattaa kuljetuskuluista.

Betoniyrittäjä laskee, että pohjoisimmassa Ruotsissa tuki voi olla jopa kymmenkertainen. Työ- ja elinkeinoministeriön ylitarkastaja Kari Alanko myöntää eron maiden välillä.

- Ero on pienenee, kun tullaan etelään päin, mutta Lapissa se on paikoin varsin merkittävä. Tämä on tiedossa. Nythän Suomessa hyvin monet valtion menot ovat tarkastelun alla säästönäkökulmastakin ja niin myös nämä yritystuet ja siten myös kuljetustuki osana näitä, Alanko selittää.

Kuljetustuki ajoi osakkaaksi Ruotsiin

YBT on osakkaana pohjoisruotsalaisessa betonitehtaassa. Yrityksen on siis hyvä vertailla kuljetuskustannuksia ja -tukia Pohjois-Suomessa ja Pohjois-Ruotsissa.

- Kyllä kuljetustuki on yksi syy, että mentiin Ruotsin puolelle. Me teimme esimerkkilaskelman kuljetuksen osalta Tromssan toimituksiin, missä ollaan kilpailtu kovasti. Sinne kuljetuksen merkitys on aika suuri, kun on pitkä matka.

- Ruotsin puolelta katsottiin kustannuksia Öjebyn tehtaalta ja saatiin 25 prosentin ero, vaikka matka Tromssaan on pitempi. Se on paljon, toteaa Alapuranen.

Lue seuraavaksi