Uusi oopperaformaatti kritisoi maailman tilaa

Uutisoopperat perustuvat alkukesän merkittävimpiin uutisiin. Nopealla aikataululla tuotetut oopperat ottavat vaikutteita oopperan lisäksi myös muista musiikkiteatterin muodoista.

kulttuuri
Petri Bäckström esittää Kenraali-oopperan pääosaa.
Jussi Kallioinen / Yle

Turun Musiikkijuhlilla pääsee perjantaina tutustumaan täysin uudenlaiseen oopperan muotoon. Oopperan perinteiset ikuisuusaiheet saavat väistyä, kun uutisoopperat tuovat päivän ajankohtaiset uutisaiheet keskelle oopperalavaa.

Kurt Nuotion ohjaama Kenraali-ooppera käsitellee Venäjän ihmisoikeustilannetta, kun taas Aino Kiven luotsaama Shitstorm ruotii eurokriisin vaikutuksia Kreikkaan.

Kenraali-oopperan takana ovat säveltäjä Jukka Nykänen sekä libretisti Eppu Nuotio. Shitstorm on säveltäjä Ville Matvejeffin sekä libretisti Jukka von Boehmin käsialaa.

Muutamassa päivässä luoduilla lyhyillä oopperateoksilla pyritään osoittamaan, että toimivaa oopperaa voidaan luoda kevyellä otteella, ilman vuosia vievää tuotantoprosessia.

- Olimme kaikkiaan yhdeksän päivää meillä. Oopperan teksti syntyi viidessä päivässä.

- Sitten säveltäjä suljettiin meidän rantavajaan ja hän oli siellä kahdeksan päivää, kunnes hän astui ulos ooppera kädessään, Nuotio naurahtaa.

Teokset reagoivat uutisiin nopeasti

Uutisoopperan tunnusmerkki on se, että oopperat seuraavat tiiviisti maailman tapahtumia. Alkukesästä syntynyt Kenraali-ooppera sai ajatuksensa Suomessa vierailleen venäläiskenraalin kohua herättäneestä puheesta.

Nyt teos koskettaa myös itänaapurin ihmisoikeuskysymyksiä. Ooppera saa edelleen jatkuvasti lisäväriä Venäjän tapahtumista. Myös Shitstormin sisältö elää vahvasti päivän uutisten mukaan.

Venäjän tilanne on mennyt niin huonoksi, että aiheemme on tullut entistä ajankohtaisemmaksi.

Kurt Nuotio

- Ei voi sanoa, että Venäjän tilanne olisi kääntynyt onnelliseksi meidän kannaltamme. Se on mennyt niin huonoksi, että aiheemme on tullut entistä ajankohtaisemmaksi, Nuotio sanoo.

- Teoksessa on kohtaus, jossa näyttelijät improvisoivat päivän lehden pohjalta. Olemme varmuuden vuoksi kirjoittaneet librettoon Madrid Ateenan tilalle, jos käy niin, että Kreikan tilanne ratkeaa, Kivi toteaa.

Raikas tapa tehdä oopperaa

Tekijöiden mielestä uutisoopperan ajankohtaisuus ja ripeä tuotantotahti puhaltavat raikkaita tuulia oopperan maailmaan.

- Ooppera on raskas ja kallis taidemuoto. Tässä on pyritty siihen, että ajatellaan oopperan tekemistä keveyden kautta. Se voisi tuoda oopperaan jotain uutta ja virkistävää, Kivi sanoo.

Myös Nuotio on innoissaan uutisoopperan ohjaamisesta.

- Tämä on tosi kivaa, kun tässä ei jäädä makaamaan. Ei ole sellaista puuduttavaa, että asioita käännellään ja mietitään.

- Tässä mennään tosi lujaa. Voisin tehdä tällaisia oopperoita vaikka joka toinen viikko, Nuotio virnistää.