Niinistön nettikampanja närkästyttää nuoria

Nuorten syrjäytymistä ehkäisevä nettisivu on saanut osakseen irvailua. Kriitikot sanovat, että presidentti Sauli Niinistön kampanja on kaukana syrjäytyneiden arjesta.

Kotimaa
Ruutukaappaus Ihan tavallisia asioita -sivusta.
Ihan tavallisia asioita -nettisivulle on listattu keinoja, joilla nuorten arkea voidaan kampanjan mukaan parantaa.www.tavallisia.fi / Yle Uutisgrafiikka

Ihan tavallisia asioita -sivulle on listattu keinoja, joilla nuorten arkea voidaan parantaa. "Älä tutustuta alkoholiin tai edes sen hajuun." "Älä anna nuorelle liikaa rahaa, tavaraa tai herkkuja." "Levännyt aikuinen on parempi aikuinen."

Viime viikolla julkistettu kampanja on nostattanut kiukkua nuorissa.

- Sivusto on lähinnä keskiluokan puuhakirja, jonka avulla jo hyväosaisissa perheissä voidaan parantaa arjen laatua, tiedottaa Vihreiden nuorten ViNOn puheenjohtaja Aleksi Laine (siirryt toiseen palveluun).

- Niinistön suurella haloolla perustama syrjäytymistyöryhmä sai siis aikaan vihkon ja nettisivun, joissa neuvotaan, että pitäkää huolta lähimmäisistänne ja olkaa muutenkin ihmisiksi, kirjoittaa tamperelainen Emilia Kukkala (siirryt toiseen palveluun).

- Saanen sanoa että mun mielestä tämä on vittuilua päin naamaa. Siis tämäkö ratkaisee meidän ongelmat? Ei olisi pitänytkää odottaa mitään suurempaa/järkevää/hyödyllistä. Näin pelastetaan nuoret syrjäytymiseltä, kiitos vinkeistä! sanovat Jakomäen nuoret aktiivit Lähiöprinsessat (siirryt toiseen palveluun).

"Neuvoille on tarve"

Vinkit on koottu työryhmässä, jonka Sauli Niinistö kutsui koolle tultuaan presidentiksi. Työryhmässä on ollut mukana lapsi- ja nuorisojärjestöjä, kuten Mannerheimin Lastensuojeluliitto, Pelastakaa Lapset ja Lastensuojelun Keskusliitto.

Sivusto on suunnattu kaikille suomalaisille.

Näillä arjen pienillä ihmeillä ei enää tavoiteta sitä syvintä kuilua.

Johanna Seppälä

- Neuvoille on tarve, jos arjen asiantuntijoilta kysytään. On selvää että tästä on rajattu pois ehdotukset jotka koskettaisivat resurssien jakoa. Se ei kuulu edes presidentin toimivaltaan, sanoo hanketta koordinoiva Sakari Huovinen.

Aseman Lapset ry kiittää kampanjan lähtökohtia, mutta ymmärtää mistä kritiikki kumpuaa.

- Resursseja on viety viime vuosina niin paljon, että varmaankin odotukset oli korkeammat. Näillä arjen pienillä ihmeillä ei enää tavoiteta sitä syvintä kuilua, toiminnanjohtaja Johanna Seppälä sanoo.

Hän toivoo, että kampanja haastaisi yhteiskuntaa konkreettisiin toimiin, jottei se jäisi vain aikuisten asennekasvatussivustoksi.

- Ja vapaaehtoistyökin tarvitsee resursseja. Se ei ole ilmaista niin kuin usein luullaan, hän huomauttaa.

Huovinen myöntää, että vaikeimmissa ongelmissa olevia pelkkä nettisivu ei auta.

- On kipeä kysymys miten voisimme saada tietoa levitettyä sinne missä sitä eniten tarvittaisiin, hän sanoo.

"Tarttukaa syrjäytyneet niskasta kiinni"

Nuorisotyöttömyyden tutkijan, dosentti Jaana Lähteenmaan mukaan kampanja vaikuttaa osin populistiselta.

- Nuorten syrjäytymisestä on rakennettu hyvä vihollinen, jota kaikki voivat yhdessä kauhistella ja rakentaa sen varaan hyvän ihmisen imagoaan, Lähteenmaa tulkitsee.

Onko kampanjasta sitten jotain haittaa?

- Tällaisella puhetavalla, että tarttukaa syrjäytyneet itseänne niskasta kiinni, voidaan pahimmillaan oikeuttaa sitä että yhteiskunnan palveluja leikataan, hän näkee.