Mannerheim-tiedotustilaisuus sähköisti sosiaalisen median

Ylen rahoittaman Mannerheim-elokuvan tiedotustilaisuus välitettiin suorana Yle Areenassa. Noin tunnin mittainen tapahtuma sytytti verkkokeskustelijat.

Suomen marsalkka -elokuvan tuottaja Erkko Lyytinen katseli elokuvan esittelyvideota lehdistötilaisuudessa Helsingissä 16. elokuuta. Kuva: Mikko Kuusisalo / Yle

Suomen marsalkka –elokuvan tiedotustilaisuus herätti suurta kiinnostusta niin perinteisessä kuin sosiaalisessa mediassakin. Paikan päällä tiedotustilaisuudessa olivat läsnä kaikki suurimmat sanomalehdet, jotkut jopa usean toimittajan voimin. Tilaisuutta kommentoitiin useita satoja kertoja esimerkiksi mikroblogipalvelu Twitterissä, jonka käyttäjistä monet katsoivat suoraa lähetystä netin kautta.

Tuottaja Erkko Lyytisen ja muiden tekijöiden puhuessa keskustelijat kommentoivat itse elokuvaa, sen promootiota ja kaikkea siltä väliltä.

Elokuvaharrastajaksi esittäytyvä Meri Peltola antoi sekä risuja että ruusuja.

- Ihan tyylikäs leffajuliste. Tagline on näköjään "Life is like a mountain". Vähän kökkö? kirjoitti Peltola Twitterissä.

Tilaisuudessa esiteltiin myös 25 sekunnin mittainen pätkä tulevasta Mannerheim-elokuvasta. Yleisö oli hämillään siitä, miksi noin lyhyttä videonäytettä kutsuttiin traileriksi.

- Öö, tota... Siinä on vissi ero, puhutaanko edes 90 sekunnin TRAILERISTA vai 25 sekunnin tv-spotista, kummasteli Juha Katila.

Eero Laitila palasi twiitissään vielä siihen, onko taiteen tehtävä esittää Mannerheimin kaltainen kansallissankari tietyllä tavalla historiallisesti "oikein".

- Valkoisten ylipäällikkyyden huomioiden se, että taide palvelisi jotain kansallista agendaa, on huvittavan kommunistinen ajatus, Laitila kirjoitti. 

Tiedotustilaisuus sai uuden vaihteen silmään, kun toimittajat pääsivät kyselemään Lyytiseltä ja Ylen edustajilta tarkemmin elokuvan taustoista. Elokuvan tekijöiltä tivattiin toistuvasti muun muassa siitä, miten paljon näyttelijöille on maksettu, ja ymmärtävätkö he, että sotaveteraanit saattavat olla asiasta tuohtuneita. Asia huvitti kommentoijia.

Paikalla oli myös vanhempi mies, joka uskoi olevansa aina läsnäoleva, joka on nähnyt Mannerheimin elävänä.

- Messiaaninen ääni tiedotustilaisuudessa: "Älkää peljätkö, tämä elokuva ei muuta kuvaamme Mannerheimista", siteerasi Dimitri Qvintus.

Esko Seppäsen mielestä kyseessä on vain ovela mainoskikka.

- Nyt mainostoimistojen hipsterit hereillä: Yle laittoi mainostamisen tiimoilta klinikan pystyyn eilen. Kaikkien aikojen kampanja, Seppänen sanoi Twitterissä.

- Uskallan väittää, että se oli vuoden viihdyttävin ja hämmentävin pressi, kirjoitti Ylen Aamu-tv:n juontaja Marja Sannikka, joka seurasi tilaisuutta paikan päältä.