Matkailijoiden Kemi-vinkit uuteen some-palveluun

Kemi Paths yhdistää paikannustietoa hyödyntävät sosiaalisen median palvelut ja matkailijoiden kohdesuositukset uudenlaiseksi reittipalveluksi. Matkailupolkuja voi koota erilaisten teemojen ympärille: suomalaisuutta esittelevä polku voisi rakentua vaikkapa salmiakin, ruisleivän ja kossun ympärille.

internet
Koivu Interactiven yrittäjä Mikko Manninen esittelee läppäriltä Kemi Paths -matkailupalvelua.
Antti Heikinmatti / Yle

Kemiin ollaan rakentamassa uudenlaista sosiaalista mediaa hyödyntävää matkailupalvelua. Esimerkiksi älypuhelimissa toimiva palvelu tarjoaa käyttäjälle toisten palvelun käyttäjien kokoamia polkuja, jotka koostuvat mielenkiintoisista käyntikohteista kaupungissa.

- Matkailuammattilaiset toimivat asiantuntijoina ja luovat rungon palvelulle, mutta polkuja voi täydentää tai lisätä kuka tahansa. Näin mukaan saadaan myös sellaisia kohteita tai mielenkiintoisia elämyksiä, jotka jäisivät ammattilaisilta huomaamatta, projektin takana olevan Koivu Interactiven yrittäjä Mikko Manninen kuvailee.

- Ulkomaalaiselle matkailuelämys voi muodostua vaikkapa kokemuksesta, jonka saa menemällä ihan tavalliseen lähikauppaan ostamaan tavallisia suomalaisia tuotteita: salmiakkia, ruisleipää, sinappia. Seuraavaksi pisteeksi polulla palvelu voi tarjota esimerkiksi Alkoa ja Koskenkorvaa.

Digitaalinen matkailupolku tuo moniulotteisuutta

Palvelu hyödyntää paikannustietoja käyttäviä sosiaalisen median palveluita, esimerkiksi Facebookia, Foursquarea ja Twitteriä. Mannisen mukaan palvelut ovat melko yleisiä ja erityisesti matkailijoiden keskuudessa on paljon esimerkiksi Foursquaren käyttäjiä.

Ulkomaalaiselle matkailuelämys voi muodostua menemällä ihan tavalliseen lähikauppaan ostamaan tavallisia suomalaisia tuotteita: salmiakkia, ruisleipää, lenkkiä ja sinappia.

Mikko Manninen

- Käyttäjien sosiaalisista verkostoista saadaan paitsi näkyvyyttä palvelulle ja Kemille, myös uskottavuutta. On todettu, että vertaissuositukset ovat merkittävästi luotetumpia kuin perinteinen markkinointimateriaali, Manninen sanoo.

Lähtökohtaisesti palvelu toimii älypuhelimissa, läppäreissä ja tablettitietokoneissa. Digitaalinen media tuo matkailuvinkkeihin uutta ulottuvuutta, sillä nähtävyyksistä voi saada esimerkiksi lisätietoa älypuhelimen kameralla luettavien QR-koodien kautta.

- Eri kohteisiin sisällytettyjen QR-koodien avulla käyttäjälle voi esimerkiksi avautua kohteen historiaa esittelevä Youtube-video tai sata vuotta vanha valokuva rakennuksesta, Manninen havainnollistaa.

Virtuaali-Kemissä reitit voi tutkia etukäteen

Kemi Paths -palveluun on määrä yhdistää myös koko kaupungin keskustan kattava 3D-mallinnus.

- 3D-mallin ideana on se, että sen avulla matkailija voi tutustua haluamaansa reittiin etukäteen vaikkapa hotellihuoneessaan. Virtuaalinen kävelykierros auttaa myös suunnistamaan vieraassa kaupungissa, kertoo mallinnusten takana olevan kemiläisen Urbanid-yrityksen Zoltán Fodor.

Digitaalista mediaa Manninen kertoo, että älypuhelimia vierastaville parhaat digitaalisesti kootut matkailureitit on tarkoitus painaa myös paperille esimerkiksi matkailutoimistoissa jaettaviksi. Ensimmäiset testipolut aukeavat älypuhelimiin lokakuussa.

- Pilottivaiheessa polkuja on tehty Kemin keskustaan, Lumilinnaan ja Digipolikseen ja Kemi-Tornio amk:n Cosmos-rakennukseen, kertoo Manninen.