Honeckerin harrikka käy ja kukkuu

Moottoripyöräharrastaja Ari Nieminen tietää mistä itäsaksalainen moottoripyörä MZ on tehty. Vaikka merkki on historiaa, pyörä kulkee kuin loiston päivinään.

tekniikka
MZ moottoripyörien keulat
Juha-Petri Koponen / Yle

Ari Nieminen innostui moottoreista ja erityisesti kaksipyöräisistä kulkuneuvoista jo nuorena miehenä alkuna. Ennen täysi-ikäiseksi varttumista hän oli jo omistanut 11 mopoa ja 13 moottoripyörää.

Ensimmäiset Niemisen pyörät oli valmistettu Japanissa, mutta varttuneemmalla iällä heräsi kiinnostus itäsaksalaiseen, MZ:n. Vuosien saatossa miehen omistukseen on tullut toistakymmentä ”Honeckerin Harleyta”.

- Näissä viehättää erityisesti yksinkertainen ja luotettava tekniikka. MZ on ollut aina luotettavan maineessa, ja onhan merkillä voitettu 6 kertaa moottoripyörien Six day-luotettavuusajo, kehuu Nieminen.

Suurin osa MZ-pyöristä kulkee 250 kuutiometrin suuruisen koneen voimin, tehoja löytyy karvan alle 20 hevosta.

- Näitä on käytetty paljon työkäytössä. Olen nähnyt kuvia pyöristä, joissa on kulkenut esimerkiksi maalarin tarvikkeet sivuvaunussa. Ja tehot riittävät mukavasti kahden ihmisen kuljettamiseen.

Hollolalaisesta on tullut vuosien saatossa todellinen MZ-asiantuntija. Häneltä kysytään neuvoja korjaamiseen ja miehen kokoelmaa on käyty ihastelemassa ulkomaita myöten.

Pyöriin on uponnut aikaa ja vaivaa. Rahaa mies sanoo käyttäneensä kohtuudella.

- Säästöä tulee kun tekee lähes kaiken itse, lisäksi minulla on muutama yhteistyökumppani, jotka ovat auttaneet esimerkiksi maalaamisessa.

Varaosat omasta takaa

Vaikka pyörämerkki meni lopullisesti konkurssiin vuonna 2008, harrastajia riittää varsinkin Keski-Euroopassa. Pyörään löytyykin hyvin varaosia, jopa uusiotuotantoja.

Uusien varaosien laatu on mitä sattuu. MZ on kuitenkin siitä hyvä pyörä, että sitä on voinut korjata helposti myös omatekoisilla osilla.

moottoripyöräharrastaja Ari Nieminen

Nieminen tekee kuitenkin mieluummin varaosatkin itse.

- Uusien varaosien laatu on mitä sattuu. MZ on kuitenkin siitä hyvä pyörä, että sitä on voinut korjata helposti myös omatekoisilla osilla.

Niemisen pyörät ovat rakentajalleen sen verran rakkaita, että myyntiin niitä ei heru. Tien päällä niihin voi kuitenkin törmätä, aina kun mieheltä liikenee aikaa ajalle.

Ajoaika on kortilla, sillä kokoelma karttuu koko ajan. Tälläkin hetkellä verstaassa on rakentumassa useampiakin pyöriä, joista yhdellä on ollut koko kansan tuntema isäntä.

- Nyt työn alla on Ismo Alangon omistuksessa ollut MZ. Tämä löytyi aikanaan Helsingin makasiineilta, kun rakennuksia alettiin purkamaan. Vielä se ei ole entisessä loistossaan mutta siitä tulee kuin uusi, Ari Nieminen vakuuttaa.