Helsinkiläiset polkevat Baanalla ruuhkaksi asti

Keskustaa halkova pyörä- ja kävelytie on kerännyt kansaa ja kehuja. Ruuhka-aikoina pyörätie käy liian ahtaaksi.

pyöräily
Polkupyöräilijät ajavat pyörätiellä.
Petteri Juuti / Yle

Kaksi kuukautta sitten pyöräilijöiden matka Ruoholahdesta Finlandia-talolle helpottui huomattavasti. Pitkään tyhjän panttina ollut ratakuilu kunnostettiin kevyen liikenteen väyläksi.

- Tosi kätevä, koska tämä lyhentää minun koulumatkaani varmaan kolme kilometriä. Normaalisti olen joutunut kiertämään tuolta Töölön kautta, kiittää Ruoholahden suunnasta kouluun polkeva Ulla Niini.

Kehut ovat kantautuneet myös kaupungin korviin.

- Kyllä ihmiset ovat kokeneet tämän omaksi jutukseen. En tiedä onko mistään liikennehankkeesta, tai ainakaan pyörätiehankkeesta, ennen tullut näin positiivista palautetta, sanoo kaupunkisuunnitteluviraston liikenneinsinööri Niko Palo.

Pyörätiellä polkijoita ruuhkaksi asti

Pyöräilijöiden suurin valituksen aihe on ollut ahtaus. Ruuhkaisimpina päivinä kaksi metriä leveällä baanalla on rullannut yli 5 000 pyöräilijää vaihtelevin nopeuksin kahteen suuntaan. Jalankulkijoilla tilaa on ollut paremmin.

- Tämä on semmoinen suunnittelun voisiko sanoa patoutuma, että jalankululle vähintään yhtä paljon kuin pyöräilijöille. Mutta kyllä tässä pitäisi nyt muistaa se, että pyöräily jo kulkumuotona tarvitsee enemmän tilaa kuin jalankulku. Ja toisekseen, jos todetaan, että pyöräilijöitä on enemmän, niin voi olla että jossain vaiheessa joudutaan vielä tarkistamaan tuota pyörätien leveyttä, sanoo Palo.

Muista maltti Baanallakin

Kaupungin suunnitteluperiaatteiden muuttumista odotellessa Baanan kiireisimpienkin polkijoiden on syytä muistaa hyvät liikennetavat.

- Kaikkien tienkäyttäjien velvollisuuksiin kuitenkin kuuluisi sovittaa nopeutensa tavallaan turvalliselle tasolle, mutta kaikki ei ihan sitä ymmärrä. Mutta se on onneksi kuitenkin häviävän pieni prosentti pyöräilijöistä, sanoo Palo.

Baana auki myös talvella

Tältä kesältä Baanan ruuhkat ovat ohi, mikäli säät pysyvät koleina. Palo kuitenkin uskoo, että pyöräilijät pysyvät vanhassa ratakuilussa ympäri vuoden.

- Minulla on sellainen käsitys, että tämä on talvihoidon piirissä ja hyvä niin, koska tämä varmasti tulee olemaan myös talvipyöräilijöille ihan ykkösreittejä.

”Pyörä voittaa auton 6-0”

Pyöräilijöiden määrä Helsingin liikenteessä on lisääntynyt viime vuosina ja itsekin työmatkansa pyöräilevä liikenneinsinööri tietää miksi.

- Riippuu päämääristä, mutta aika monessa tapauksessa pyörä pärjää [autoon verrattuna] todella hyvin. Omalla työmatkalla pyöräily vie sen ihan 6-0, sanoo Palo.