Professori kehottaa pitämään kännykät ja tabletit auki koulussa

Netistä ja sosiaalisesta mediasta puhuminen lasten kanssa muistuttaa osin edelleen seksivalistusta: vanhemmat korostavat vaaroja. Kasvatuspsykologian professori Kirsti Lonka on ryhmänsä kanssa kehittänyt tulevaisuuden oppimisen ympäristön, missä puhelimet, tabletit ja älytaulut eivät ole uhka vaan oppimisen välineitä.

oppimiskyky
Kaksi tyttöä näppäilemässä kännyköitään.
Yle

Helsingin yliopiston kansainvälisen kesäkoulun opettajaopiskelijat heittävät rohkeasti ajatuksiaan luennoitsijalle Käyttäytymistieteiden laitoksella. Viiden kerroksen korkuinen, valoisa tila on nimetty Minervatoriksi.

Täällä opiskelijoiden ei ole pakko avata suutaan vaan lauseet siirtyvät suoraan isolle seinänäytölle kännyköiden ja ipadien näppäimistöiltä

Tulevaisuuden luokkahuone on joustava

Luennoitsija järjestelee lauseita tarttumalla niihin kiinni ja raahaamalla kosketusnäytöllä. Heittoja kommentoidaan ja niistä keskustellaan.

Tämä on esimerkki interaktiivisesta pedagogiikasta, selvittää kasvatuspsykologian professori Kirsti Lonka. Ujous tai kielitaidon puute eivät ole esteenä ajatusten vaihdolle.

Lonka on erikoistunut tutkivaan oppimiseen ja sosiaalisiin keksintöihin, jotka pohjautuvat oppimisympäristöihin.

- Tulevaisuuden luokassa voidaan asettaa pöydät ja tuolit sen mukaan, minkälaisesta oppimisesta on kyse. Meillä on täällä tulevaisuuden luokkahuoneessa esimerkiksi iPadeja, Lumioita ja ihmiset voivat käyttää myös omia mobiililaitteitaan. Niiden avulla voi yhdessä opettajan kanssa rakentaa tietoa.

Autoritaarinen monologi ei kiinnosta diginatiivia

Opettajaksi opiskelevat tarvitsevat mallia uudenlaiseen opettamiseen, jotta he pysyisivät digiaikana syntyneiden oppilaidensa kelkassa.

Vaikka valtaosa suomalaiskoululaisista käyttää tietotekniikkaa vapaa-ajallaan, ovat he OECD:n mukaan jäljessä tietotekniikan käytössä opetuksessa ja oppimisessa.

Yliopiston uusiin opetuksen tiloihin on haettu mallia niistä kouluista, missä jo käytetään uutta teknologiaa opetuksessa. Pitkällä ollaan esimerkiksi Kauniaisten Kasavuoren ja Espoon Koulumestarin alakouluissa.

- Jos opettajaksi valmistuva on oppinut perinteisen tavan käyttää kännykkää ja tablettia vain viihteeseen, on vaikea toimia ammatissa. Ei voi kävellä luokan eteen ja sanoa että nyt kännykkä ja tabletti pois ja kuuntele minua.

Joitakin opettajia ja vanhempia vaivaa edelleen turha varovaisuus tietoteknologiaan suhtautumisessa.

On tällainen kuva niin kuin seksivalistuksessa, että kaikki tietokoneet ja kännykät ovat pelottavia.

Kirsti Lonka

- On tällainen kuva niin kuin seksivalistuksessa, että kaikki tietokoneet ja kännykät ovat pelottavia. YouTube on kuitenkin täynnä fysiikan opetusvideoita, siellä on valtava Khan Academy, missä on koukuttavia matematiikkapelejä, tavauskilpailuja ja liikuntapelejä. Näitä voi käyttää luokkahuoneissa hyötykäytössä.

Oppilas voi opettaa opettajaa

Opettajan perustehtävä ei ole enää sama kuin kymmenen vuotta sitten, väittää Lonka.

- Jos opettaja yrittää toimia vanhalla tavalla, hän todennäköisesti uupuu, tulee kyyniseksi ja joutuu burn out -lomalle.

Uusien työtapojen kautta opettaja voi luoda lämpimämmän suhteen oppilaisiin. Samalla oppilaiden motivaatio kasvaa.

Jos opettaja ei osaa käyttää teknologiaa, hän voi pyytää oppilaita opettamaan.

Kirsti Lonka

- Jos opettaja on huono käyttämään teknologiaa, hän voi pyytää oppilaita opettamaan. Se ei ole vaarallista. Kaikkitietävät ihmiset joutuvat ennenaikaiseen hautaan.