Sanomalehdet elävät murroskautta

Arvonlisäveron korotus ei ole ainakaan vielä näkynyt lehtien tilausmäärissä. Useat lehdet muuttavat nyt verkkosisältönsä maksullisiksi ja paperilehdet tabloid-kokoon.

Kotimaa
Sanomalehti lähikuvassa.
Lehdistön arvonlisäveron vaikutukset ovat jääneet odotettua vähäisemmiksi. Suomen sanomalehtitaloilla on silti kasvava huoli taloudestaan, vaikka valtaosa niistä tekee edelleen voittoa. Sanomalehtien viimeaikojen yt-neuvotteluissa onkin pyritty valmistautumaan tulevaisuuden muutoksiin.

Lehdistön arvonlisäveron vaikutukset ovat jääneet odotettua vähäisemmiksi. Sanomalehtitaloilla on silti kasvava huoli taloudestaan, vaikka valtaosa niistä tekee edelleen voittoa. Sanomalehtien viimeaikojen yt-neuvotteluissa onkin pyritty valmistautumaan tulevaisuuden muutoksiin.

Runsas puoli vuotta sitten lehtitalot maalasivat heinäsirkkojen ja hallaöiden iskevän, kun tilausmaksuihin oli tulossa yhdeksän prosentin arvonlisävero. Toisin kävi.

- Totta kai se on negatiivinen seikka ollut. Hintoja on jouduttu sen takia nostamaan, mutta lukijat ovat tämän hyvin ymmärtäneet. Yllättävän hyvin sanomalehdet ovat pystyneet lukijansa pitämään, liittojohtaja Jukka Holmberg Sanomalehtien liitosta sanoo.

Alv:n nousua on pehmentänyt se, että lehdet onnistuivat juuri ennen korotusta myymään jopa parivuotisia tilauksia ilman alv:tä.

Lehdet ovat jo pitkään synkistelleet tulojensa heikkenevän ainakin tulevaisuudessa. Vuoden sisällä lehtitaloista on yt-neuvotteluissa vähennetty toista sataa toimittajaa. Samaan aikaan valtaosa lehdistä tekee edelleen voittoa ja jopa hyviä tuloksia.

_- _Lehdistön tuottavuus ja kannattavuustaso on hyvä. Se mikä ny on ollu paljon esillä on siinä, että hivenen siitä parhaasta on tultu alaspäin, mediatalouden asiantuntija Arto Suninen sanoo.

Verkkosisällöt muuttuvat maksullisiksi ja lehdet pienenevät

Loputtomalta tuntuvat talouden laihat vuodet kuitenkin syövät ilmoitustuloja, vaikka lukijoita riittäisi.

_- _Lähes kaikki suomalaisethan lukevat säännöllisesti sanomalehteä, joko paperilta tai verkosta, useimmat molemmista. Miettimistä on siinä, miten tämä digitaalinen lukeminen saadaan samalla tavalla tilaustuotteeksi kuin tällä hetkellä paperilehden lukeminen, Holmberg pohtii.

Maan ykköslehden ratkaisu on muuttaa verkkosivut osittain maksullisiksi.

- Jatkossakin on mahdollista lukea sisältöjämme ilmaiseksi ja jakaa niitä sosiaalisen median kautta, mutta sitten kun on lukenut sisältöjämme tietyn määrän tietyssä ajassa, niin sitten täytyy maksaa, Helsingin Sanomien vastaava päätoimittaja Mikael Pentikäinen kertoo.

- Olemme pohtineen tätä pitkään ja seuranneet, mitä maailmalla tapahtuu. Olemme vakuuttuneita, että nyt on oikea hetki tehdä tämä liike, Pentikäinen toteaa.

Lehdissä pohditaan kuumeisesti myös siirtymistä entistä pienempään kokoon eli tabloidiin. Muutama maakuntalehti on jo tabloid ja Helsingin Sanomatkin pienenee.

- Jokainen lehti tekee päätöksensä itse, mutta voi olla, että muutaman vuoden sisällä kaikki siirtyvät pienempään kokoon, Holmberg toteaa.

Median tiukat ajat jatkuvat

Tänään ruotsalaisen kustantajan omistamassa MTV3:ssa pidettiin toimittajille tiedotustilaisuus. Siinä kerrottiin, ettei mainoksista tule rahaa aivan entiseen tapaan.

_- _Lehtiyhtiöiden tämänhetkiset tulokset viittaavat siihen, että yt-neuvotteluita nähdään varmasti vielä tänä vuonna, Holmberg pohtii.