1. yle.fi
  2. Uutiset

Verkossakin pelataan sikaa

Epäurheilijamainen käytös on tuttua myös digitaalisessa pelaamisessa, kun voittoa tavoitellaan keinoja kaihtamatta.

ilmiöt
Tietokonepeli
YLE

Väärinpelaaminen kiinnostaa pelitutkijoita. Tuoreimmassa Pelitutkimuksen sähköisessä vuosikirjassa useampi tutkija on pohtinut väärinpelaamista ja sääntöjen venyttämistä yhä yleistyvissä digitaalisissa peleissä.

Vastustajaa kuumotetaan

Vuosikirjan päätoimittajan professori Jaakko Suomisen mukaan epäurheilijamainen käytös liittyy myös digitaaliseen pelaamiseen, kun voittoa tavoitellaan keinoja kaihtamatta.

Verkkopelaamisessakin ideaalina on jalo kilpa ja puhdas peli.

Professori Jaakko Suominen

-Väärinpelaaminen voi tarkoittaa vastustajien sanallista häirintää, pelin viivyttämistä, pelin puutteiden epäreilulta tuntuvaa hyväksikäyttöä tai kiellettyjen teknisten apuvälineiden käyttämistä. Vastustajan ärsyttäminen ja kuumottaminen tulee aika usein esille, sanoo professori Jaakko Suominen.

Väärinpelaaminen puhuttaa

Suomisen mukaan huijaaminen ja väärinpelaaminen digitaalisissa peleissä kiinnostaa nyt tutkijoita, koska asia nousee toistuvasti esille digitaalista pelaamista koskevissa nettikeskusteluissa.

Vastustajaa kuumotetaan ja ärsytetään esimerkiksi hidastelulla.

Professori Jaakko Suominen

- Verkkopelaaminen on lisääntynyt, kun useammista suosituista peleistä on tehty myös nettiversio. Kasvottomana on ehkä helpompi pelata väärin.

Toisaalta verkkopelaamisessakin ideaalina on Suomisen mukaan jalo kilpa ja puhdas peli.

- Toki on niitäkin, joille tärkein asia on väärinpelaaminen ja uusien huijauskeinojen löytäminen.

Pelitutkimus on monitieteinen tutkimusala, jonka huomion keskiössä on digitaalisten pelien erityisluonne.

Lue seuraavaksi