1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. terveys

Tutkimus: Unessa voi oppia uutta

Tutkijaryhmä hyödynsi klassista ehdollistumista ja altisti osallistujat toistuvasti miellyttäville ja epämiellyttäville hajuille sekä niihin liitetyille äänille.

Kuva: Yle Uutisgrafiikka

Unesta voi olla vielä enemmän hyötyä kuin uskomme. Nature Neuroscience -lehdessä julkaistun tuoreen tutkimuksen mukaan ihminen voi oppia uutta tietoa nukkuessaan.

Israelin Weizmann Institute of Science -yliopiston tutkija Anat Arzi ja hänen tutkijaryhmäsä käyttivät tutkimuksessaan yksinkertaista oppimismetodia, klassista ehdollistumista. Tutkijat opettivat klassista ehdollistumista hyödyntäen 55 terveelle osallistujalle, miten liittää tuoksuja ääniin heidän nukkuessaan.

Tutkijat altistivat toistuvasti osallistujat miellyttäville tuoksuille, kuten deodorantille ja shampoolle sekä epämiellyttäville hajuille, kuten mädäntyvälle kalalle ja lihalle. Jokaista tuoksua vasten soitettiin tietynlainen ääni.

Unella on merkittävä rooli olemassaolevien muistojen vahvistamisessa. On tiedetty, että muistoille altistaminen laukaisee aivastusreaktion myös hereillä olevassa henkilössä. Tutkittavat henkilöt aivastavat voimakkaasti haistaessaan miellyttävän tuoksun ja kuullessaan siihen liittyvän äänen, mutta he aivastavat heikosti aistiessaan epämiellyttävän hajun ja siihen liittyvän äänen.

Tuorein tutkimus osoittaa, että uniehdollistaminen jatkuu, vaikka ihminen olisi hereillä. Ehdollistettu henkilö aivastaa heikosti tai voimakkaasti kuullessaan oleellisen äänen, haistoi henkilö mitään tai ei.

Tutkittavat eivät olleet tietoisia, että he olivat oppineet tuoksujen ja äänten välisen suhteen. Tämä oppiminen tapahtui huolimatta siitä, missä vaiheessa unikiertoa ehdollistaminen tapahtui.

Aivastusreaktio oli tosin hieman voimakkaampi niiden henkilöiden keskuudessa, jotka oppivat tuoksujen ja äänten välisen suhteen unen REM-vaiheessa.

Arzi: Oppimismahdollisuudet unessa oletettua laajemmat

Tutkimusta johtanut Arzi uskoo, että ihminen voi oppia monimutkaisempaa tietoa nukkuessaan.

- Tämä ei tarkoita sitä, että voit laittaa läksyt tyynyn alle ja tietää kaiken aamulla, Arzi totesi.

Arzin mukaan unessa oppimillamme asioilla on rajoitteensa, mutta hän arvelee, että oppimismahdollisuuksia on enemmän kuin mitä olemme nyt havainneet.

Vuonna 2009 Cambridgen yliopiston neurotieteilijä Tristan Bekinschtein ja hänen työryhmänsä havaitsivat, että jotkut juuri ja juuri tajuissaan tai vegetatiivisessa tilassa olevat potilaat voidaan klassisesti ehdollistaa niin, että he räpäyttävät silmiään reaktiona silmiin puhallettavalle ilmalle.

Ehdollistetut reaktiot voivat lopulta auttaa tutkijoita diagnosoimaan neurologiset olosuhteet ja ennakoimaan, mitkä potilaat voivat toipua.

Arzin ryhmän tulokset voivat myös auttaa tässä työssä ja johtaa uniterapiaan, joka auttaa muuttamaan käytöstä esimerkiksi fobiatiloissa.

- Me yritämme saada aikaan hyödyllisiä käytösmuutoksia unioppimisen avulla, Arzi kertoi.

Nature Neurosciencessa julkaistun tutkimuksen abstrakti (siirryt toiseen palveluun)