Pyörä saa vilkkua, kunhan pakollinen valaistus on kunnossa

Poliisi kohtaa monenlaisia viritelmiä, mitä tulee pyörien valaistukseen. Yleensä puutteellisen valaistuksen kanssa pyöräilevä selviää varoituksella.

liikenne
Polkupyörä ja valo.
YLE / Hanna Poikolainen

Polkupyöriin voi nykyisin asentaa monenlaisia valoja ja lisävaloja. Valaistuja kypäriäkin on markkinoilla. Yksinään kypärävalo tai vaikkapa otsalamppu eivät kuitenkaan riitä pyöräilijälle. Poliisi on törmännyt monenlaisiin viritelmiin.

- Yleisin viritelmä on se, että valot puuttuvat kokonaan. Eteenpäin voi olla pelkkä heijastin, josta saa huomautuksen, kertoo ylikomisario Jukka Lankinen Kymenlaakson poliisilaitokselta.

Pyörässä on pimeällä ajettaessa oltava kiinteä, valkoinen tai vaalean keltainen valo edessä. Valon on oltava 0,30 - 1,30 metrin korkeudella. Takana on oltava heijastin tai punainen valo.

- Nykyään näkee vilkkuvia tai punaisia valoja. Laki sanoo yksiselitteisesti, että eteenpäin osoittavan valon on oltava valkoinen tai vaalean keltainen, kiinteä valo, Lankinen sanoo.

Lisävaloja saa asentaa tieliikennelain puitteissa mielin määrin. Pelkkä vilkkuva valo ei kelpaa, mutta lisävalona niitä voi käyttää.

Ne ovat sinänsä ihan hyviä, koska kyllähän vilkkuvilla valoilla varustettu pyörä on helpompi huomata.

Jukka Lankinen

- Ne ovat sinänsä ihan hyviä, koska kyllähän vilkkuvilla valoilla varustettu pyörä on helpompi huomata, mutta se ei ole lain mukaan hyväksyttävää. Vilkkuvaa valoa ei ole kielletty, mutta sen lisäksi pitää olla kiinteä valo.

Valo saa Lankisen mukaan olla hyvinkin kirkas. Maalaisjärki pitää kuitenkin pitää mukana.

- Jos valo on todella kirkas ja suunattu ylöspäin niin, että se häikäisee, siihen voidaan puuttua suuntauksen takia.

Lankinen kertoo itse pysäyttäneensä pyöräilijän valojen takia viimeksi 4-5 vuotta sitten. Silloin pyöräilijä selvisi huomautuksella.

- Nykyään linja on se, että me hyvin harvoin annetaan sakkoja niistä. Huomautuksella pyritään opastamaan, että pimeän ja hämärän aikana pitäisi valoja käyttää.