Rampauttaako nykykenkä juoksijan?

Ilmiöksi nousseen paljasjalkajuoksun sanotaan olevan luonnollinen tapa juosta. Aamu-tv:ssä vierailleen fysioterapeutti Jukka Kankaan mukaan jalkinevalintaa tärkeämpää on oikean juoksutekniikan opettelu.

Henkilö esittelemässä kenkää.
Viime vuosien juoksutrendi paljasjalkajuoksu on saavuttanut suosiota myös täällä meillä Suomessa. Onko se ohimenevä muoti-ilmiö vai ainoa oikea tapa juosta ja oppia oikea juoksutekniikka? Aamu-tv:ssä vierailivat paljasjalkajuoksukursseilla opettava Jukka Rajala ja jalan ja nilkan toimintaa tutkinut fysioterapeutti Jukka Kangas.

Aivan kenen tahansa ei kannata paljasjalkalenkille lähteä. Paljasjalkaisuutta opetellaan ensin kävelemällä oikein.

- Se vaatii hyvän lihaskunnon ja terveet nivelet. Oikea tapa juosta on sellainen, ettei synny rasitusvammoja, kertoo paljasjalkajuoksukursseilla opettava Jukka Rajala.

"Hölkkä ei luonnollista"

Rajalan mielestä monen kuntoilijan suosima kävelyn ja juoksun välimuoto hölkkä ei ole luonnollista, vaan kantapää edellä tuleva askel kuormittaa kehoa tarpeettomasti.

- Luonnollisessa tekniikassa laskeutuminen tulee enemmän jalan päkiäosalle tai flättinä, eli jalka laskeutuu tasaisesti maahan.

Monien paljasjalkajuoksijoiden mielestä vahvasti vaimennetut lenkkikengät tekevät oikein juoksemisen vaikeaksi. Jalan ja nilkan toimintaa tutkineen fysioterapeutti Jukka Kankaan mielestä nykylenkkareita ei kuitenkaan voi syyttää juoksijoiden vaivoista.

- Ei ole tutkimusnäyttöä siitä, että paljasjalkajuoksu aiheuttaisi vähemmän rasitusvammoja tai että nykylenkkareilla niitä aiheutuisi enemmän, Kangas toteaa.

Hänen mielestään tärkeämpää kuin jalkine, tai jalkineettomuus, on juoksun tekniikka, vauhti ja alusta.