Saudi-Arabiassa tehtiin historiaa: Nainen sai ohjata elokuvan

Wadja kertoo pikkutytön pyristelystä pois tiukan islamismin rajoista. Omassa maassa filmiä ei valkokankaalta nähdä, sillä elokuvateatterit on Saudi-Arabiassa kielletty.

kulttuuri
Wadja elokuvan pääosan esittäjä Waad Mohammed vasemmalla ja ohjaaja Haifaa Al-Mansour Venetsian elokuvajuhlilla 31. elokuuta 2012.
Wadja-elokuvan pääosan esittäjä Waad Mohammed vasemmalla ja ohjaaja Haifaa Al-Mansour Venetsian elokuvajuhlilla perjantaina 31. elokuuta.Daniel Dal Zennaro / EPA

Wadjda on monella tapaa uranuurtava elokuva: se on ensimmäinen kokonaan Saudi-Arabiassa kuvattu elokuva ja ensimmäinen saudiarabialaisen naisen ohjaus. Myös aihe on äärivanhoillisessa maassa haastava, sillä elokuva on tarina kymmenvuotiaasta tytöstä, joka koettelee tyttöyden rajoja haluamalla oman polkupyörän.

Ohjaaja Haifaa al-Mansour joutui tekemään työtään pakettiauton suojista radiopuhelimella, koska ainakaan vanhoillisimmilla alueilla hänen ei sopinut näyttäytyä miespuolisten näyttelijöiden, kuvaajien tai muiden työntekijöiden seurassa. Joissakin paikoin kiukkuiset asukkaat estivät työn kokonaan.

Elokuvateatterissa Wadjdaa ei Saudi-Arabiassa nähdä, sillä elokuvateatterit ja muutkin julkiset elokuvaesitykset ovat kiellettyjä. Televisiossa filmi kuitenkin esitetään, ja se on kotimaassaan saatavilla myös DVD:nä. Elokuva sai ensi-iltansa tällä viikolla Venetsian filmijuhlilla, ja se on jo myyty Ranskaan, Saksaan ja Sveitsiin.

Al-Mansour uskoo naisten aseman kohentumiseen

Elokuvakulttuurin puuttumisen vuoksi al-Mansour ei voinut opiskella ohjaajaksi kotimaassaan. Vaikka sukulaiset moittivat elokuvien tekemistä kunniattomaksi ammatiksi, al-Mansour sai tukea vanhemmiltaan, kun hän jatkoi Kairon yliopiston kirjallisuudenopintoja filmiopinnoilla Sydneyn yliopistossa Australiassa.

Wadjdan tuotantoon osallistui useita saudiarabialaisia yhtiöitä, muun muassa Rotana, jolla on yhteyksiä kuningashuoneeseen. Al-Mansourin mukaan se on yksi pieni osoitus siitä, että naisten asema on Saudi-Arabiassakin hitaasti muuttumassa, niin konservatiivinen, heimoperinteisiin tukeutuva ja islamistinen maa kuin Saudi-Arabia onkin.

– Se, että saimme luvan kuvata Saudi-Arabiassa, sanoo paljon. Se sanoo, että maa on kiinnostumassa taiteesta, ja uskon, että viranomaiset todella haluavat nähdä lisää elokuvia, al-Mansour arvelee.

Hän on ohjannut aiemmin kolme lyhytelokuvaa ja palkitun dokumentin Women Without Shadows, naiset ilman varjoja, joka kertoo Persianlahden maiden naisten kulissien takaisesta elämästä.

Lähteet: AFP, Yle Uutiset