Euroopan autoteollisuus ottaa Detroitista leikkaamisen mallia

Yhdysvaltain suuret autonvalmistajat onnistuivat palaamaan voitollisiksi rajujen leikkausten ansiosta. Nyt veitset viuhuvat myös Euroopassa, sillä valtioilta ei enää rahaa heru.

talous

Eurooppalaiset autonvalmistajat palaavat kesälomilta aikomuksenaan vähentää väkeä ja sulkea tehtaita. Vuosia kestäneessä talouskurimuksessa rypevillä valtioilla ei ole enää varaa jakaa tukipaketteja autoyhtiöille - ainakaan samalla tavalla kuin tähän saakka.

Kolme vuotta sitten kaksi Detroitin isoa autonvalmistajaa vältti konkurssin pitkälti valtion tukien ansiosta. General Motorsille ja Chryslerille myönnettyjen tukipakettien ehtona oli, että yhtiöt sulkevat tehtaitaan ja irtisanovat työntekijöitään. Karsiminen katsottiin välttämättömäksi, jotta toiminta saataisiin terveelle pohjalle.

Sen sijaan Euroopassa eri maiden hallitukset pitivät kiinni työpaikkojen säilymisestä. Autoyhtiöihin pumpattiin rahaa elvytystoiveet korkealla luottaen siihen, että kriisi hellittää nopeasti ja mantereen talous palaa normaalille uralle.

Yhdysvalloissa onnistuttiin, Euroopassa ei. Nyt täkäläisten valtioiden on pakko antaa periksi tai vaihtaa taktiikkaa, sillä eurot ovat lopussa.

Tehtaita tullaan sulkemaan

Välimeren suurissa maissa ja Saksassa autojen kysyntä on romahtanut. Tilanteen vakavuuden ymmärtää myös ay-liike, joka on alkanut suhtautua entistä suopeammin leikkauksiin. Esimerkiksi Ranskan ammattiyhdistyksissä on laskettu, että nyt tehtävät irtisanomiset voivat pelastaa tulevaisuuden työpaikkoja.

Yhdysvaltalainen autoalan konsultti David Cole kertoo ehtineensä jo odottaa isoja järjestelyjä.

- Jos uhkana on koko yhtiön meneminen nurin, on parempi karsia viidennes työntekijöistä loppujen pelastamiseksi.

Tehtaiden sulkeminen ei ole samanlainen tabu kuin vielä talouskriisin ensimmäisessä aallossa vuonna 2008, tulkitsee puolestaan pariisilaiskonsultti Lauren Petizon.

- On tajuttu, että tuotannon ylikapasiteetille on tehtävä jotain, sanoo General Motorsin säästötoimiin neuvonantajana osallistunut Petizon.

PSA Peugeot Citroën, Fiat ja Renault ovat pahassa jamassa. Peugeot suunnittelee vähentävänsä Ranskasta 10 000 työpaikkaa ja sulkevansa yhden tehtaan. Fiat on panemassa lappua luukulle jo toisessa tehtaassa vuoden sisään.

Renault ei ole kertonut aikeistaan. Yhtiö on kuitenkin johtajansa Carlos Ghosnin suulla todennut, että yhden ison autonvalmistajan laajat uudelleenjärjestelyt pakottaisivat muutkin vastaaviin toimiin.

Poliitikoilta hiljainen hyväksyntä

Ranskan presidentti François Hollande kertoi olevansa järkyttynyt, kun Peugeot ilmoitti sulkevansa Aulnayn-tehtaansa lähellä Pariisia. Hän kutsui sulkemista "mahdottomaksi hyväksyä".

Sittemmin julkisuudessa on arveltu, että hallitus olisi saanut jo etukäteen tiedon yhtiön suunnitelmista. Ranskan rautatielaitos SNCF kertoi vain tunteja Peugeotin Aulnay-uutisen jälkeen, että se on valmis auttamaan autotehtaan väkeä löytämään uusia työpaikkoja.

Euroopan poliitikot eivät ylipäätään arvostele autoyhtiöiden leikkauksia yhtä hanakasti kuin aiemmin. Talouskriisin kanssa painiminen pakottaa tarkastelemaan kaikkea liiketoimintaa erittäin kriittisesti.

- Myyntiä ei voi lisätä poppakonstein, koska taustalla ei ole todellista kysyntää ja koska valtioilla ei ole elvytykseen rahaa, sanoo Lontoossa työskentelevä analyytikko Philippe Houchois.

Kolme vuotta Yhdysvaltain autoteollisuuden pelastusoperaation jälkeen Detroitissa menee taas hyvin. Yhteensä 14 tehdasta ja 21 000 työpaikkaa karsinut General Motors teki viime vuonna ennätykselliset 7,6 miljardia dollaria voittoa. Chryslerkin selvisi 183 miljoonaa dollaria plussan puolelle.

Euroopassa yritetään nyt vastaavaa temppua. Se on kuitenkin vaikeaa, sillä talouskriisi on Yhdysvaltain kurimusta syvempi.

Lähteet: Reuters, Wikipedia