1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. Kotimaan uutiset

Lahden Sibelius-festivaali esittelee mystikon ja isänmaanystävän

Sibeliuksen nimikkotaloon Lahden Ankkurinrantaan on koottu 13. kerran festivaaliohjelmisto, joka tarjoaa neljän päivän aikana poliittisia ja mystisiä värinöitä.

Kuva: YLE / Markku Lähdetluoma

Lahden Sibelius-festivaali on mittasuhteiltaan pieni, mutta kansainvälisesti huomiota herättänyt tapahtuma.

- Sibelius kiinnostaa niin kuin Wagner. Molemmat säveltäjät ovat olleet aikanaan poliittisia vaikuttajia, sanoo intendentti Tuomas Kinberg Sinfonia Lahdesta.

Kinberg kuvailee Sibelius-festivaalin kiinnostavuutta muun muassa niin, että Dagens Nyheter -lehti on kirjannut festivaalin seitsemän merkittävimmän maailman tapahtuman joukkoon. Hän mainitsee myös Wall Street Journalissa Okko Kamusta tehtävän haastattelun.

Paikkoja neljän päivän aikana pidettäviin konsertteihin kuitenkin vielä löytyy.

Politiikkaa peitetysti

Mystistä Sibeliusta festivaalilla avataan musiikin lisäksi luennoimalla. Professori Eero Tarasti pohtii luennossaan aihetta, jota ei pohjia myöten kyetä selvittämään koskaan.

- Ajatellaanpa nyt vaikka Metsänhaltija-symboliikkaa, joka pohjautuu Viktor Rydbergin runoon ja traagiseen tarinaan Björnistä. Nuori mies hukkaa elämänsä ja rakastuu metsänhaltijaan. Huvitusten parissa viihtynyt Sibelius peilasi Björnin tarinassa itseään, kuvailee Kinberg.

Kinberg nostaa festivaalin ohjelmistosta helmeksi muun muassa Sanomalehdistön päivien musiikin.

- Sanomalehtien päivät oli aikanaan poliittinen tilaisuus, joka vain naamioitiin juhlatilaisuudeksi. Se oli sellkeä protesti 1890-luvun lopulla, jolloin sananavapautta rajoitettiin ja sanomia sensuroitiin.  

- Isänmaallisessa hurmoksessa syntynyt Ateenalaisten laulu vuodelta 1899, Jääkärin marssi, jota Sibelius ei alkuun uskaltanut ottaa edes nimelleen, Vapautettu kuningatar ja tietysti Finlandia edustavat poliittista Sibeliusta vahvimmillaan festivaalilla, kertoo Kinberg.