Nokia putosi arvokkaimman pörssibrändin kakkospaikalta

"Brändissä mennään kuluttajien pään sisään: se ei kulu mielestä niin nopeasti kuin markkina-arvo laskee."

talous

Matkapuhelinvalmistaja Nokia on pudonnut kolmannelle sijalle Helsingin pörssiin listattujen yritysten pörssibrändien arvokkuutta vertailleessa selvityksessä. Kärkisijat eli ensimmäisen ja toisen paikan valloittivat ruotsalais-suomalaiset TeliaSonera ja Nordea. Viime vuonna Nokia oli listalla toinen.

Konsulttiyritys BrandWorxxin tekemässä selvityksessä yritykset listattiin paremmuusjärjestykseen brändin euromääräisen arvon perusteella.

Nokian brändin arvoksi BrandWorxx laskee runsaat 5,1 miljardia euroa. Viime vuonna samaisessa tutkimuksessa Nokian brändiarvo oli lähes kahdeksan miljardia euroa.

TeliaSoneran brändin arvo on tutkimuksen mukaan noin 8,5 miljardia euroa ja Nordean 5,4 miljardia euroa.

Vaikka Nokian brändin arvo on laskenut, ei se ole laskenut läheskään samaa tahtia kuin yrityksen arvo. Nokian yritysarvo on BrandWorxxin tämänvuotisessa tutkimuksessa noin 10,8 miljardia euroa, kun se viime vuonna oli 25,3 miljardia euroa.

- Brändin vahvuus ei muutu vuosineljänneksittäin. Brändissä mennään kuluttajien pään sisään: se ei kulu mielestä niin nopeasti kuin markkina-arvo laskee, sanoo BrandWorxxin markkina-analyytikko Jukka Vaittinen.

"Brändissä mennään kuluttajien pään sisään: se ei kulu mielestä niin nopeasti kuin markkina-arvo laskee."

Jukka Vaittinen

Brändin rahalliseen arvoon vaikuttaa myös brändin vahvuus, jonka BranndWorxx arvioi selvityksessä asteikolla 1-7. Vahvin brändi on hissivalmistaja Koneella (5,89). Vahva brändi on myös muun muassa Fiskarsilla, Stockmannilla ja Marimekolla - eli kuluttajille arkielämässäkin tutuilla yhtiöillä.

Brändin vahvuuteen vaikuttaakin muun muassa juuri yhtiön tunnettuus.

- Esimerkiksi Marimekko on tehnyt hyvää brändityötä, arvioi Vaittinen.

Sen sijaan viime vuoteen verrattuna brändin vahvuus on heikentynyt selvästi esimerkiksi kaivosyhtiö Talvivaaralla.

- Talvivaara on perusteollisuutta, jossa jokapäiväisessä toiminnassa tehdyt valinnat vaikuttavat brändin vahvuuteen, Vaittinen sanoo.