Bränditutkija: Nokian brändistä jopa haittaa tuotteille

Nokian alas valahtanut brändi saattaa päämarkkinoilla olla jopa huono asia tuotteiden kannalta, huomauttaa Aalto-yliopiston markkinoinnin professori Jaakko Aspara.

talous
Nokian julisti eilen odotettuja Windows 8-puhelimia, mutta markkinoiden tuomio oli julma. Mitä tämä vaikuttaa Nokian brändiin? Asiaa selvittivät professori Jaakko Aspara ja brändiasiantuntija Kirsti Lindberg-Repo.
Nokian julisti eilen odotettuja Windows 8 -puhelimia, mutta markkinoiden tuomio oli julma. Mitä tämä vaikuttaa Nokian brändiin? Asiaa selvittivät professori Jaakko Aspara ja brändiasiantuntija Kirsti Lindberg-Repo.

Brändiasiantuntijat ovat huolestuneita Nokian maineesta ja brändistä. Vuosia kestäneen alamäen kääntäminen on kuitenkin mahdollista, mutta hidasta se on, asiantuntijat lausuivat Ylen aamu-tv.ssä.

- Tilanne on vaikea. Alaspäin menevien brändien kääntäminen on yllättävän vaikeaa, joskus jopa mahdotonta, Aalto-yliopiston markkinoinnin professori Jaakko Aspara toteaa.

Aspara kuitenkin muistuttaa, että Nokian brändi on edelleen hyvä idässä.

- Pitää muistaa, että Nokian brändi erityisesti Euroopan päämarkkinoilla ja tietysti Yhdysvalloissa on mennyt alas, mutta ei ainakaan niin paljoa idässä, Kiinassa, Intiassa ja Malesiassa ja Indonesiassa, Aspara jatkaa.

Brändiasiantuntija Kirsti Lindberg-Revon mukaan Nokian pitäisi keskittyä tunnesidoksen palauttamiseen tuotteisiinsa.

- Useimpien suomalaisten ensimmäinen puhelin on kuitenkin ollut Nokia. Sitä tunnepotentiaalia on siellä pohjalla. Intiassa Nokia on ihan yhtä tunnettu kuin Gandhi. Siellä puhelimen toinen nimi on Nokia. Siellä ne ovat onnistuneet luomaan loistavan emotionaalisen sidoksen, Lindberg-Repo huomauttaa.

Kuluttajat ratkaisevat kaiken

Asparan mukaan sijoittajien yhden päivän reaktioilla ei ole suurta merkitystä Nokialle. Lopullisen ratkaisun yhtiön kohtalosta tekevät kuluttajat.

- Kuluttajat ratkaisevat tämänkin bisneksen tulevaisuuden. Siinä mielessä tämä tilaisuus ei ollut niin merkityksellinen, Aspara kommentoi New Yorkin esittelytilaisuutta.

- Sinänsä sillä ei ole loppujen lopuksi niin suuri merkitys pitkällä aikavälillä, mikä sijoittajien lyhyen tai yhden päivän reaktio on.

- Kyllä minä luotan siihen, että näillä hyvillä tuotteilla. Se on se ensisijainen tekijä, millä sitä voidaan kääntää, professori jatkaa.

Lindberg-Revon mielestä käyttökokemus on se lopullinen ratkaisu.

- Se on sen käyttökokemuksen kautta, mikä fiilis siitä tulee, miten haluttava se tuote on asiakkaiden mielestä. Sitten löytyy myös ostohalukkuutta, Kirsti Lindberg-Repo yksinkertaistaa.