Oppilasorkesterista maailmanmaineeseen

Keski-Pohjanmaan kamariorkesterin kunniakapellimestari Juha Kangas pyyhkäisee hikeä otsalta. Tahtipuikko käskyttää, takapuoli löytää sekunnissa tuolin selän takaa, sekunnissa mies on taas seisaallaan, orkesteri pauhaa ja kuiskailee. Arkinen työpäivä hioo uutta konserttia korvankestäväksi.

kulttuuri
Orkesteri harjoittelee.

Keski-Pohjanmaan kamariorkesteri on kasvanut 40 vuodessa lasten opetusorkesterista maailmankuuluksi osaajaksi. Tänä vuonna orkesteri täyttää 40 vuotta ja juhlii sitä lauantain konsertilla. Kaustiselta kotoisin oleva Leena-Kaisa Wirkkalan mielestä Keski-Pohjanmaan kamariorkesteri tekee työtä täysillä ja laadukkaasti. Hän on vasta aloittanut kakkosviulistina.

- Onhan se hienoa päästä muusikkona mukaan, kun on kauan ihaillut ja seurannut orkesteria yleisön penkistä.

12-vuotiaasta kamarimuusikkona

Nuori alttoviulisti Juha Kangas perusti kamariorkesterin 1972 viulunsoiton oppilasorkesteriksi. Reijo Tunkkari astui riveihin 12-vuotiaana. Vuosien varrella orkesteri on hioutunut Keski-Pohjanmaan kulttuurin kruununjalokiveksi.

- Kyllä minäkin olen sitä mieltä, myöntää Tunkkari ja muistuttaa samalla, että takana on paljon kovaa työtä.

Kamariorkesterin taipaleelle on mahtunut 60 levytystä, yli 130 kantaesitystä. Konserttimatkoilla orkesteri on kiertänyt Euroopat, Yhdysvallat ja Japanit. Orkesterin nimikkosäveltäjä oli vuosia Pehr Henrik Nordgren. Orkesteri liitetään barokkimusiikkiin, nykymusiikkiin ja Mozartiin.

Huippuelämyksiä ja oma klangi

- Huippuhetkiä ovat olleet, totta kai, esimerkiksi esiintyminen Wiener Musikvereinissa ja legendaariset solistit kuten kuuluisa viulisti Ida Haendel tai kuuluisa pianisti Murray Perahia, Tunkkari muistelee.

Vieläkö orkesterissa kuuluu vanha sointi?

– Kyllä, sanovat Kangas ja Tunkkari.- Siitä ryydittää myös pelimanniklangi ja soiton ilo, Tunkkari tasmää.

- Kun se on orkesteriin jäänyt niin kuin taikinaan juuri, niin se säilyy, uudetkin soittajat nappaavat sen soittotyyliinsä. Toisaalta olenhan minäkin edelleen paljon johtanut orkesteria viime aikoina, kunniakapellimestari muistuttaa.

Oramo, lapset ja musiikkitalo

Vuoden kuluttua taiteellinen johtajuus uskotaan kapellimestari Sakari Oramolle.

- Minusta ohjelmiston osa-alueet ovat nyt tasapainossa. Viime vuosina on korostettu lapsille suunnattua toimintaa ja se on hyvä asia.

Takavuosina orkesteri harjoitteli välillä onnettomissa oloissa. Nyt käytössä oleva raatihuone on Kankaan mielestä inspiroiva paikka. Snellman-sali on loistava jousiorkesterille mutta muut tilat ovat alkeelliset.

- Tämä voitaisiin korjata tai rakentaa uutta. Musiikkitalo lahjaksi, kun orkesteri täyttää 50-vuotta olisi erinomainen ajatus.