Metsäteollisuus: Lisää paperikoneita pysähtyy, jos rikkidirektiivi toteutuu suunnitellusti

Maailman merillä seilaavat laivat ovat saaneet tähän asti tuprutella rikkiä lähes rauhassa ilmaan. Nyt siihen on kuitenkin tulossa stoppi. Kansainvälisen merenkulkujärjestön päätöksellä rikkirajoja tiukennetaan pian myös merillä.

talous
Paperirullia UPM:n paperitehtaalla.
Metsäteollisuus uhkaa vähentää lisää tuotantoa Suomesta, jos rikkidirektiivi toteutuu nykyisenkaltaisena. Rikkidirektiivi laskee laivojen rikkipäästöjä ja perustuu kansainvälisen merenkulkujärjestön neljän vuoden takaiseen päätökseen. Direktiivistä päätetään EU:n parlamentin täysistunnossa tiistaina.

Metsäteollisuus uhkaa pysäyttää lisää paperikoneita Suomessa, jos rikkidirektiivi toteutuu nykyisenkaltaisena. Rikkidirektiivi laskee laivojen rikkipäästöjä. Laivakuljetus kallistuu, kun halpaa rikkipitoista polttoainetta ei saa enää käyttää.

UPM:n toimitusjohtaja Jussi Pesonen uhkasi jo Maaseudun tulevaisuudessa siirtävänsä keskisuuren paperikoneen vuosituotannon verran tuotantoa Keski-Eurooppaan, jos rikkidirektiivi toteutuu.

Samoilla linjoilla on metsäteollisuusyritysten edunvalvontajärjestön Metsäteollisuus ry:n toimitusjohtaja Timo Jaatinen. Hänen mukaansa myös investoinnit vaikeutuvat.

- Nyt kun ei tiedetä, mitä tapahtuu, niin investoinnit pysähtyvät eli suomalaisia tehtaita ei kehitetä. Se on tietysti ongelma. Jotta teollisuus pysyisi kilpailukykyisenä, niin sen pitäisi myös investoida ja panostaa tulevaisuuteen, toteaa Jaatinen.

Direktiivistä päätetään EU:n parlamentin täysistunnossa tiistaina. Rajoitukset koskevat EU-maista eniten Suomea, koska Suomen viennistä jopa 80 prosenttia hoidetaan vesitse.

Suomen vientiteollisuus arvioi, että se menettää tämän vuoksi jopa miljardi euroa joka vuosi. Rautaruukin ympäristöjohtajan Toni Hemmingin mukaan reilun kahden vuoden päästä voimaan astuva rajoitus on liian aikaisin.

- Käytännössä markkinoilla ei ole sellaista teknologiaa valmiina, jolla pystyttäisiin tämä ongelma ratkaisemaan. Tästä syystä varustamot joutuvat käyttämään vähärikkisempää polttoainetta, joka on tällä hetkellä selkeästi kalliimpaa kuin nykyisin käytetty polttoaine, sanoo Toni Hemminki.

"Kustannukset tuskin nousevat teollisuuden esittämiin lukuihin"

Tällä hetkellä Itämerellä seilaavien laivojen käyttämä polttoaine sisältää tuhatkertaisen määrän rikkiä esimerkiksi rekkojen käyttämään polttoaineeseen verrattuna. Rajoituksen myötä päästöjen pitäisi laskea kymmenesosaan, kertoo EU:ssa rikkidirektiivin esittelijänä oleva Satu Hassi.

- Tällä hetkellä arvioidaan, että pelkät laivojen aiheuttamat ilmansaasteet aiheuttavat Euroopassa 50 000 ennenaikaista kuolemaa joka vuosi, Hassi sanoi.

Hän ei usko, että kustannukset lopulta nousevat teollisuuden esittämiin lukuihin.

- Tyypillistä on, että tässä lobbaus- ja vääntövaiheessa teollisuus puhuu kustannusten ylärajasta ja vähän siitä ylikin. Sitten kun asia on päätetty, etsitään ne halvimmat keinot toteuttaa päästörajat. Olen ihan varma, että tässä myös käy näin.

Eikä suomalainen teollisuus ole vain häviäjän osassa. Esimerkiksi Wärtsilä odottaa hyötyvänsä laivojen rikkirajoituksista. Wärtsilä on maailman johtavimpia rikkipesureiden valmistajia ja se odottaa tilausten kasvavan. Rikkirajoitusten odotetaan lisäävän myös Wärtsilän valmistamien nestemäistä maakaasua käyttävien moottoreiden kysyntää laivoissa.