Suomalaiskaiuttimet tähtituottajien suosiossa

Suomalaisista Amphion-kaiuttimista on tullut amerikkalaisten huipputuottajien suosikkeja. Kaiuttimia tehtailevan firman toimitusjohtajan Anssi Hyvösen mukaan kaiuttimet on valmistettu ihmisen kuuloaistia kunnioittaen muotoilua unohtamatta.

kulttuuri
Amphion Loudspeakers -kaiuttimia musiikkistudiossa.
Suomalaiset Amphion-kaiuttimet ovat musiikkipiirien suosiossa.Amphion Loudspeakers

Suomalainen kaiutinosaaminen leviää maailmalle. Kuopiolaisen kaiutinvalmistajan Amphion Loudspeakersin kaiutintuotteet ovat löytäneet tiensä Grammy-palkittujen amerikkalaistuottajien studioihin ja koteihin.

Amphion Loudspeakers perustettiin jo vuonna 1998. Toimitusjohtaja Anssi Hyvösen mukaan tarkoituksena oli kehittää kaiutintuotteita, jotka erottuisivat kilpailijoista.

- Teknisesti oli tiettyjä asioita, mitä teimme erilailla esimerkiksi suuntaimen kautta. Idea oli, että ne toimisivat normaaleissa huoneissa keskimääräisesti paremmin kuin muut tuotteet. Ne ovat keskimääräisesti enemmän tehty sen pohjalta, miten ihminen kuulee, eikä sen pohjalta, miten niitä mitataan.

Hyvönen kertoo, että he halusivat panostaa kaiuttimissa myös muotoiluun, jotta ne voisivat toimia sisustuselementteinä.

- Kun meillä Suomessa sata vuotta sitten annettiin äänioikeus naisille, niin sen jälkeen meidän miesten ei ole tarvinnut päätöksiä hirveästi tehdä. Nämä kaiuttimet tulevat kuitenkin olohuoneeseen, niin ymmärsimme sen, että missä se päätöksenteko oikeasti tehdään. Eli ulkonäkö oli alusta lähtien se asia johon panostettiin.

Huipputuottajien suosikki  

Amphion-kaiuttimet ovat palkintojen ja testimenestyksen lisäksi herättäneet kiinnostusta musiikin ammattilaispiireissä. Uuden kaiuttimen keulakuvaksi on ryhtynyt tuottaja- ja äänittäjälegenda Bruce Swedien, joka on viisinkertainen Grammy-voittaja. Hän on tuottanut ja äänittänyt esimerkiksi Michael Jacksonin Thriller-albumin ja työstänyt muun muassa Jennifer Lopezin, Paul McCartneyn ja Diana Rossin albumeja.

Kuopiolaisyrityksen tekee yhteistyötä myös yhdysvaltalaisen tuottajan ja Columbia Recordsin johtajan Rick Rubinin kanssa. Hän on työskennellyt esimerkiksi Metallican, Red Hot Chili Peppersin ja Shakiran kanssa. Rubin on halunnut Amphion-kaiuttimet myös omaan kotiinsa.

- Jossain on jotain tehty oikein, kun Rick Rubinin Malibun kodissa kuunnellaan kuopiolaisia kaiuttimia, naureskelee Anssi Hyvönen.

Hyvönen arvelee, että heidän kaiuttimensa ovat kiinnostaneet musiikinammattilaisia, sillä ne tuottavat ääntä mahdollisimman puhtaasti.

- Valitettavasti tämä viimeinen puoli vuosisata on menty ehkä väärään suuntaan äänen kanssa. Esimerkiksi 50- ja 60-luvun äänitteissä on monta kertaa hieno ilmavuus ja henki. Nyt meillä on ollut pitkäkin harjoittelukausi, että pääsisimme digitaalitekniikan kanssa sinuiksi. Esimerkiksi kamerat näyttävät jo siltä, että digitaalitekniikalla saa aikaan hienoja asioita. Sen takia olemme alkaneet tehdä ammattilaisille äänityspuolella kaiuttimia.

Tuotekehitys on tuottanut tulosta.

- Meillä on 40 vuoteen ensimmäinen listaykkönen, jota ei ole kompressoitu. Chisun Kun valaistun -levy on kulkenut meidän purkkien kautta.

Äänisisustaminen tekee hiljaista tuloaan

Äänellä sisustamiseen on alettu kiinnittää huomiota maailmallakin vasta viime aikoina.

- Toisaalta eletään ehkä stressaavimpia aikoja mitä ihmiskunnan historiassa on koettu, niin äänellä pystyttäisiin sitä omaa kotia kaunistamaan tai sen ilmapiiriä hallitsemaan. Nämä ovat vielä käyttämättömiä asioita, joita ihmiset eivät vielä tarpeeksi tiedosta. Se on vielä tulossa, arvioi Anssi Hyvönen.

Suomessakin äänisisustamiseen on alettu hiljalleen kiinnittää huomiota. Hyvösen mielestä oikealla tavalla tehty äänisisustaminen voisi muuttaa tunnelmaa julkisissa tiloissa.

- Ääni on viimeinen asia, jota mietitään. Siitä voisi tulla osa esimerkiksi arkkitehtien koulutusta, koska kyllähän akustiikka pitkälti lähtee sieltä arkkitehdin kynästä ja ei siihen hirvittävästi pysty jälkikäteen vaikuttamaan. Sitten huomataan, kun äänestä tulee ongelma. Että miksi ei ääntäkin mietittäisi jo suunnitteluvaiheessa, sillä se vaikuttaisi tilojen viihtyvyyteen.