Jalankulkijat: Auto pysähtyy harvoin suojatielle

Suojatiesäännöstöä rikotaan jatkuvasti, kertoo Liikenneturvan kysely. Kaikkein onnettomuusherkintä aluetta Suomessa on Helsingin rautatieaseman ympäristö 200 metrin säteellä.

liikenne
Liikennevalot ja suojatie
Antti Eintola / Yle

Suojatien pitäisi suojata jalankulkijaa, mutta viime vuonna suojateillä kuoli 17 jalankulkijaa. Kaikkiaan liikenteessä loukkaantui lähes 600 jalankulkijaa.

Synkistä luvuista huolimatta poliisi pitää suomalaista liikennekäyttäytymistä kuitenkin kokonaisuudessaan melko hyvänä.

- Tuntuma on, että ainakin Helsingissä on menty parempaan suuntaan. Annetaan esteetön kulku jalankulkijalle ja noudatetaan tätä säännöstöä, arvioi komisario Dennis Pasterstein Helsingin liikennepoliisista.

Suojatiesäännöstöä rikotaan jatkuvasti

Suomalaisista yli puolet on poliisin kanssa eri mieltä. Liikenneturvan kyselytutkimus haastatteli noin 1 400 suomalaista.

53 prosenttia vastasi, että autoilijat antavat harvoin ylittää suojatien ja 68 prosenttia sanoi, että yleensä suojatien eteen pysähtynyt auto ohitetaan vastoin lakia - pysähtymättä.

Laki on kuitenkin selkeä: ajoneuvon kuljettajalla on vastuu. Mutta vastuusta vapaa ei ole jalankulkijakaan.

- Täytyy noudattaa varovaisuutta. Sinne ei voi esimerkiksi juosta. Täytyy myös arvioida autojen etäisyys, että voiko sinne suojatielle mennä, muistuttaa Pasterstein.

Liikenneturvan johtaja pitää hämmästyttävänä, ettei selkeää suojatiesäännöstöä noudateta "tätä paremmin" varsinkin, kun se on jokaisen autoilijan tiedossa.

- Ihmisillä tuntuu olevan liian kova kiire, sanoo toimitusjohtaja Anna-Liisa Tarvainen Liikenneturvasta.

Nainen ylittämässä suojatietä pimeällä.
Varsinkin pimeänä vuodenaikana suojatiet voivat olla erityisen vaarallisia.Mikko Kuusisalo / YLE

Joka kolmas laskisi nopeusrajoituksia

Liikenneturva tempaiseekin nyt suojatiesäännösten noudattamisen puolesta suomalaisen hittipelin lintuhahmojen avulla. Vanha hokema "katso ensin vasemmalle, ja sitten oikealle..." halutaan samalla kuopata.

- Siinä pää pyörii, mietitään oikeita ja vasempia, kun tärkeämpää olisi, että katselee joka suuntaan, kuuntelee, arvioi sen tilanteen, ja sitten vaan yli tien turvallisesti, opastaa Tarvainen.

Poliisin mielestä paras tapa suojella jalankulkijaa olisi laskea nopeusrajoituksia. Tutkimusten mukaan mahdollisuus selviytyä jalankulkuonnettomuuksista kasvaa merkittävästi, kun ajonopeudet ovat hitaampia.

Suomalaisista kyselyn mukaan kolmannes olisikin valmis siihen, että taajamissa nopeutta pudotettaisiin kolmeenkymppiin ja maanteillä 40 kilometriin tunnissa.