1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. kuljetustuki

Pohjoisessa pelätään kuljetustuen loppuvan kokonaan

Yrityksille tarkoitettu EU:n kuljetustuki on supistunut parinkymmenen vuoden takaisesta reilusta 30 miljoonasta eurosta viiteen miljoonaan euroon.

kuljetustuki
Rekkoja Ajoksen satamassa.
Riikka Rautiainen / Yle

Summa on ollut jo vuosia samalla tasolla ja yrittäjät pelkäävät, että tuki poistuu kokonaan vuodesta 2014 alkaen.

Rahan vähyydestä kertoo se, että tältä vuodelta määräraha on jo käytetty ja hakemuksia käsitellään ensi vuoden määrärahasta.

Lapin kauppakamarin toimitusjohtaja Timo Rautajoki muistaa, että kuljetustuki käytiin perusteellisesti läpi ennen Suomen EU-jäsenyyttä ja erityisesti pohdittiiin, vääristääkö tuki kilpailua harvaanasutuilla ja pitkien etäisyyksien alueilla.

- EU totesi, että tämä ei vääristä kilpailua harvaanasutuilla pitkien etäisyyksien alueilla. Eli tämä on ainoa Suomen liittymissopimuksessa hyväksytty suora yritystuki.

Silloin todettiin, että tämä ei vääristä kilpailua, vaan tasaa maan sisäisiä olosuhteita.

Timo Rautajoki

Rautajoen mukaan valtioneuvostoon oltiin ennen EU-jäsenyyttä jatkuvasti yhteydessä ja neuvotteluissa otettiin usein esille kuljetustukiasiat.

- Silloin todettiin, että tämä tasaa maan sisäisiä olosuhteita, että pohjoisenkin yritykset voivat myydä etelän markkinoille, eikä siinä ollut minkäännäköistä ongelmaa.

Jatko avoinna

Tämän vuoden kuljetustuen määräraha on käytetty. Hakemuksia käsitellään ensi vuoden määrärahasta.

YBT:n eli Ylitornion Betonin toimitusjohtaja Juha Alapuranen sai hakemukseensa vastauksen: "Kuljetustuen määräraha on tältä vuodelta käytetty. Hakemuksenne tullaan käsittelemään ensi vuoden määrärahasta."

Vuoden 2014 budjettiesityksestä kuljetustuki on poistettu kokonaan. Työ- ja elinkeinoministeriön ylitarkastaja Kari Alangon mukaan kuljetustuen jatko on avoin.

- Tämä liittyy tähän yritystukien selvittelyyn, mitä kaiken kaikkiaan ollaan tekemässä mahdollisten säästöjen osalta. Mutta se on fakta, että tämä nykyinen ohjelma on voimassa ensi vuoden loppuun, Alanko toteaa.

Ruotsi karkaa

Ero Pohjois-Ruotsiin on venähtänyt valtavaksi. Pohjois-Ruotsiin nähden kilpailu on vinoutumassa, sillä Ruotsin puolella kuljetustuet voivat olla jopa kymmenkertaiset.

Molemmissa maissa toimivassa YBT:ssä lasketaan, että kuljetuskulut ovat Norrbottenissa jopa neljänneksen edullisemmat kuin Suomessa.

Lue seuraavaksi