Hyppää sisältöön

"Jopa 15 prosenttia sosiaalisen median suosituksista maksettuja"

Tutkimus- ja konsultointiyhtiö Gartner arvioi, että vuoteen 2014 mennessä sosiaalisen median suosituksista 10-15 prosenttia on yritysten maksamia - ei toisin sanoen sosiaalisen median käyttäjien itsenäisiä arvioita.

Kuluttajien kasvava luottamus sosiaalisen median kautta leviäviin suosituksiin ja arvioihin palveluista sekä tavaroista saa yritykset turvautumaan yhä enemmän kyseenalaisiin keinoihin, kertoo tutkimus- ja konsultointiyhtiö Gartner. Gartner arvioi, että vuoteen 2014 mennessä sosiaalisen median suosituksista 10-15 prosenttia on yritysten maksamia - ei toisin sanoen sosiaalisen median käyttäjien itsenäisiä arvioita.

Lisäksi Gartner uskoo, että sosiaalisen median käyttäjien kasvava tietoisuus "valesuosittelijoista" johtaa vakavampiinkin seurauksiin. Gartner arvioi, että seuraavan kahden vuoden aikana Yhdysvaltain kauppakomissio nostaa kanteita asiasta.

- Organisaatiot kamppailevat löytääkseen uusia keinoja saadakseen enemmän seuraajia ja positiivisia arvioita sosiaalisessa mediassa kuin kilpailijat. Monet markkinoijat ovatkin alkaneet maksaa myönteisistä arvioista rahalla tai etuseteillä, sanoo Gartnerin tutkimusanalyytikko Jenny Sussin.

Suomen kieleen ei ole vielä vakiintunut maksettuja suosittelijoita kuvaavaa ilmausta. Englanniksi ilmiötä kutsutaan nimellä astroturfing.