Bensaa ei kannata säilöä

Kun bensiiniä säilötään pitkän aikaa astiassa mikä ei ole erityisen tiivis, sen käynnistysominaisuudet heikkenevät. Esimerkiksi auton bensatankki ei ole koskaan täysin tiivis.

tekniikka
Mies ottaa tankkauspistoolin käteensä.
Yle

VTT:n tutkimusprofessori Nils Olof Nylundilla on kokemuksia bensan käyttäytymisestä. Kun bensa seisoo pitkään, niin silloin tapahtuu erilaisia hapettumisreaktioita. Samalla myös bensan laatu heikkenee. Vanhetessaan kevyimmät komponentit haihtuvat pikkuhiljaa pois, Nylund mainitsee.

- Sellaisen tilanteen olen kokenut, että perämoottori, joka oli seissyt useita vuosia, niin se ei enää lähtenyt käyntiin. Kyse oli siitä, että moottorin kaasuttimeen, pääsuuttimeen, oli muodostunut tällaista lakkaa, joka esti bensan virtauksen, Nylund kertoo.

Sen sijaan Nylundin kokemuksen perusteella perämoottorit, moottoripyörät, ruohonleikkurit ja moottorisahat, jotka ovat jääneet seisomaan talven yli bensaa tankissaan, ovat pörähtäneet keväällä hyvin käyntiin.

Ylimääräinen bensiini kannattaa säilyttää suljetussa astiassa mahdollisimman viileässä. Tuolloin vanhenemista tapahtuu vähiten.

- Jos bensa jää seisomaan avonaiseen astiaan pitkäksi aikaa niin pikkuhiljaa se muuttuu suurin piirtein moottoripetroliksi ja silloin moottori ei enää kyllä lähde käyntiin, Nylund kertoo.

Moottorisaha on perso kunnon aineelle

Myös polttoaineen laadulla voi vaikuttaa asiaan. Markkinoilla on ruohonleikkureihin ja moottorisahoihin tarkoitettua pienkonebensiiniä, joka koostumukseltaan on sellaista, että siinä tapahtuu hyvin vähän hapettumista.

Yksi suositus onkin, että myöhään syksyllä ennen kuin moottoripyörä tai perämoottori jää talvehtimaan, niin viimeiset litrat, jotka ajetaan moottoriin sisään, on tätä pienkonebensaa, Nylund opastaa. Kalliimpaa pienkonebensaa myydään neljän tai viiden litran astioissa.

- Homman voi hoitaa niin, että pienkonebensan astiasta riittää ne viimeiset tipat useampaankin laitteeseen. Ei se mikään iso kustannuskysymys ole, Nylund mainitsee.

Jos oikein vanhaa bensaa on jäänyt johonkin kanisteriin, niin voi tehdä myös niin, että esimerkiksi perämoottorin säiliöön pistää suurimman osan uutta bensaa ja lirauttaa ne vanhat sinne mukaan

Nylund uskoo, että juuri moottorisahan polttoaineesta kannattaa pitää parempi huoli, sillä moottorisahat ovat kaikista herkimpiä.

- Ne ovat pieniä moottoreita, mutta niistä otetaan paljon tehoa ja ne pyörivät korkealla pyörintänopeudella. Lisäksi niissä voitelu hoidetaan sillä tavalla, että voiteluaine on bensan joukossa, Nylund muistuttaa.