Koe uusi yle.fi

Heijastin on maailmalla täysin tuntematon

Alle puolet suomalaisista käyttää heijastinta. Maailmalla käyttö on vielä harvinaisempaa, vaikka monissa maissa pimeää riittää myös kesällä. Suurimmalle osalle maailman ihmisistä jalankulkijaheijastin on täysin käsittämätön asia.

Kotimaa
Heijastintehtaan työntekijä
Samuli Holopainen/ Yle

Laitilassa toimiva Coreplast on maailman suurin jalankulkijaheijastinten valmistaja. Yritys tähtää lähivuosina voimakkaasti vientimarkkinoille, erityisesti Venäjälle. Myös Iso-Britanniasta, Ruotsista ja Norjasta haetaan yritykselle kasvua. Tällä hetkellä heijastimista menee ulkomaille puolet.

- Me olemme tämän vuoden aikana palkanneet noin kymmenen uutta työntekijää. Jos tulevaisuus jatkuu samanlaisena, palkkaamme lähivuosina myös lisää, sanoo toimitusjohtaja Mikko Koivisto.

Heijastinten myynti kasvuun

Coreplast valmistaa heijastinten lisäksi muoviteollisuudelle muoviosia sopimusvalmistajana. Yhtiön liikevaihto on 12 miljoonaa, ja työntekijöitä on yhdeksänkymmentä. Yritys on Laitilan viidenneksi suurin. Tähän mennessä heijastinten osuus on ollut yrityksen liikevaihdosta reilut kymmenen prosenttia, mutta usko heijastinten myynnin kasvuun on kova.

- Tavoitteeksi on asetettu se, että heijastinten myynti toisi jopa puolet liikevaihdostamme. Se on ihan realistinen tavoite muutamien vuosien päästä, Mikko Koivisto pohtii.

Suomalainen keksintö

Jalankulkijaheijastin on suomalainen keksintö. Sen keksi pertteliläinen maanviljelijä Arvi Lehti 1940-1950-lukujen taitteessa. Jalankulkijaheijastin tunnetaan Suomen lisäksi oikeastaan vain Pohjoismaissa. Muualla maailmassa heijastin on täysin outo asia.

On vaikea myydä tuotetta, jota ei tunneta.

Mikko Koivisto

- On vaikea myydä tuotetta, jota ei tunneta. Ainoa tapa on se, että kuluttaja pääsee omin silmin näkemään, mistä on kyse, kertoo toimitusjohtaja Mikko Koivisto.

Coreplast onkin tehnyt ulkomaita varten täysin uudenlaisen myyntikampanjan. Heijastinten myyntitelineisiin on lisätty seitsemän tuuman LCD-näyttö, jossa pyörii heijastimen käyttöön opastava video. Se näyttää konkreettisesti, mitä hyötyä heijastimesta on pimeässä.

Heijastin on halpa henkivakuutus

Coreplast on valittu maailman autojärjetön FIA:n vetämään maailmanlaajuiseen liikenneturvallisuuskampanjaan, jossa on mukana suuria, monikansallisia yhtiöitä, mm. Mercedes ja Shell. Coreplast toimii kampanjassa turvallisuusasiantuntijana kertomassa, kuinka jalankulkijoiden turvallisuutta pystytään parantamaan.

- Tällä kampanjalla on tarkoitus vähentää jalankulkijakuolemia maailmanlaajuisesti kymmeniä miljoonia, kertoo Mikko Koivisto.

Laitilassa pysytään

Coreplast valmistaa tällä hetkellä heijastimia 30 maahan, yli viisi miljoonaa kappaletta vuosittain. Toimitusjohtaja Mikko Kovisto sanoo, että yritys aikoo pitää tehtaansa jatkossakin kotimaassa.

- Kyllä tämä heijastinvalmistus pysyy Laitilassa. Tämä ei siirry täältä pois, Mikko Koivisto vakuuttaa.

Yle.fi-etusivulla juuri nyt:

Koulutus ja kasvatus

Euroja tiskiin, niin pääset päiväkotiin vierailulle – hinta jopa 600 euroa

Venäjä

Putin yllätysvierailulla Syyriassa – määräsi "Venäjän joukot vetäytymään"

Akuutti

Kun huuhaa valtasi terveysblogit – terveelliseksi väitetty ruoka voi olla jopa vaarallista

Huumausainerikokset

Jälleen iso huumetakavarikko Suomessa: Lastin arvo jopa 1,5 miljoonaa euroa