Linja-autoliitto: Nykyinen lippujärjestelmä kunniaan!

Linja-autoliitto on huolissaan bussiliikenteen tulevaisuuden näkymistä. Joukkoliikenteen suurkäyttäjiltä uhkaavat Linja-autoliiton mielestä loppua edulliset seutu- ja työmatkalippuvaihtoehdot, jos liikenneministeriön ajamat uudet lippu-ja maksujärjestelmät tulevat voimaan 2014.

Matkakortit ja -liput
Linja-autopysäkki
Kirsi Partanen / Yle

Liikenneministeriö ajaa yhdelletoista kaupunkiseudulle uusia joukkoliikenteen lippu- ja maksujärjestelmiä. Ne tulevat voimaan 1.7.2014.

Turun seutuliikenteessä lippujen hinnat halpenevat, mutta esimerkiksi Salosta Turkuun suuntautuvan, nykyisen markkinaehtoisen työmatkalipun käyttö päättyy.

- Liikennöinti tulee hankalaksi. Matkustajamäärät vähenevät, ja liikenne saattaa loppua kokonaan. Asiakkaalle tämä on paha tilanne. Nyt hän ajaa Salon työmatkalipulla vaikka Tupurin lähiöstä Salon linja-autoasemalle, hyppää Turkuun menevään bussiin ja vaihtaa Turussa Pansioon menevään bussiin, kuvailee Vainion Liikenteen toimitusjohtaja Matti Vainio.

Linja-autoliiton uhkakuvassa asiakas joutuu 1.7.2014 alkaen ostamaan todennäköisesti samaa matkaa varten ensin lipun Tupurista Salon linja-autoasemalle, toisen lipun runkomatkalle Salosta Turkuun ja vielä kolmannen liityntämatkalipun Turun keskustasta Pansioon.

Laitilalainen yrittäjä Jyrki Salminen jakaa Vainion huolen.

- Meillä Salminen Ky:n työmatkaliikenteessä ajetaan vähäisemmässä määrin Turkuun, mutta sitäkin enemmän Satakunnan suuntaan. Meilläkin hyvin toiminut kaupungin sisäinen ja lähiliikenne tulevat loppumaan uudistuksen myötä, epäilee Salminen.

Nykyinen lippujärjestelmä kunniaan

Linja-autoliiton mielestä nykyisten työmatka- ja seutulippujen olisi säilyttävä myös tulevaisuudessa.

- Meidän ajatuksemme on, että nykyinen markkinaehtoinen liikennejärjestelmä voisi ottaa tuettuja lippuja vastaan heinäkuun 2014 jälkeenkin. Se olisi kaikkien etu, sanoo Vainio.

Myös Salminen liputtaa markkinaehtoisen liikenteen puolesta.

- Tällöin yrittäjä ajaa omalla vastuulla ja lipputulojen varassa. Yhteiskunta osallistuu kustannuksiin vain tuettujen lippujen muodossa, Salminen kertoo.

Linja-autoliiton mielestä liikenneministeriö ajaa Suomeen yhdentoista kaupunkiseudun lippu- ja maksujärjestelmää pikaisella aikataululla - kuin käärmettä pystyyn.

- Me ihmettelemme tätä hoppua. Sisäisessä seutuliikenteessä lippujen hinnat saattavat halventua, mutta pelkäämme, että toisaalta kahden miljoonan näiden alueiden ulkopuolella asuvien bussipalvelut uhkaavat näivettyä, sanoo Vainio.

Linja-autoliitto perustelee näkemystään sillä, että mikäli kaavaillut 11 seutuliikennealuetta hankkivat omat lippu- ja maksujärjestelmänsä, niin kaupunkien välinen liikenne putoaa pois kaupunkiseutujen palveluverkosta.

Bussiyrittäjät eivät saa seutuliikenteestä tuloja. Ne joutuisivat tulemaan toimeen kaupunkien välisten, harvaanasuttujen maaseutujen matkustajien tuomilla lipputuloilla.

- Viime keväänä ministeriön johdolla kokoontunut bussityöryhmä päätti, että niin sanottua yleistä sääntöä, jossa olisi sovittu näiden yhteiskunnan tukemien lippujen käytöstä markkinaehtoisessa liikenteessä, ei yksinkertaisesti tehdä.

- Pahimmassa tapauksessa bussiyrittäjien toimintaedellytykset loppuvat ja yritys joutuu lopettamaan, arvelee Salminen.

Markkinaehtoisuus ratkaisuna

- Miksi tehokasta markkinaehtoista liikennejärjestelmää ei haluta hyödyntää? En ikinä usko, että liikenneministeriön asettamassa aikataulussa saadaan kaavaillut 11 seutuliikennealuetta perustettua ja toimiviksi, sanoo Vainio.

- Esimerkiksi Turun seudulla toimiva tilaaja-tuottaja-malli merkitsee sitä, että joukkoliikenne on yhteiskunnan rahoittamaa. Meidän mielestämme liikenteen pitäisi pelata markkinoiden ehdoilla, toteaa Vainio.