1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. kuljetustuki

Kuljetustukea enää ensi vuosi

Alueellinen kuljetustuki on ollut pohjoisen yrityksille tärkeä asia. Kuljetustuki oli ainoa EU-liittymissopimuksessa hyväksytty suora yritystuki.

kuljetustuki
YBT- tehdas

Alueellinen kuljetustuki loppuu ensi vuoden jälkeen. Työministeri Lauri Ihalainen vahvisti asian torstai-iltana eduskunnan budjettikeskustelussa.

Kuljetustuen alasajo johtuu Ihalaisen mukaan siitä, että yritystukia on haluttu karsia. Ihalaisen mukaan on yleinen tahto yhteiskunnassa, että alueellinen kuljetustuki katoaa muiden tukien mukana.

Ensi vuodeksi hallitus on esittänyt vielä viiden miljoonan euron määrärahaa. Määräraha on ollut samalla tasolla viisi vuotta. 1990-luvun alussa kuljetustuki oli noin 200 miljoonaa markkaa eli noin 33 miljoonaa euroa.

EU ymmärsi tuen tarpeen

Lapin kauppakamarin toimitusjohtaja Timo Rautajoki perusteli kaksi viikkoa siiten YLE Perämeren haastattelussa kuljetustuen säilyttämistä.

- Ennen EU-jäsenyyttä tätä asiaa käytiin erityisen voimakkaasti läpi. Silloin oli kysymys siitä, vääristääkö tämä kilpailua ja EU totesi, että ei vääristä harvaanasutuilla pitkien etäisyyksien alueilla. Eli tämä on ainoa Suomen liittymissopimuksessa hyväksytty suora yritystuki.

Ruotsilla iso kilpailuetu

Ylitornion Betonituote eli YBT:llä on tuotantolaitos myös Pohjois-Ruotsissa. Toimitusjohtaja Juha Alapuranen kertoo, että Suomen puolen yritykset eivät pysty kilpailemaan Pohjois-Ruotsin kanssa Ruotsin merkittävän kuljetustuen vuoksi.

- Lisäksi me ollaan voitu tasoittaa hiljaisia aikoja toimituksilla pääkaupunkiseudulle kuljetustuen avulla, Alapuranen kertoo.

Lue seuraavaksi