1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. kuljetustuki

Lapin yrittäjät: Kuljetustuen lopettaminen korvattava

Lapin yrittäjät ry haluaa, että kuljetustuen lopettaminen on korvattava jollain tapaa.

kuljetustuki
Talvinen auringonpaiste häikäisee auton tuulilasin. Edellä ajaa tyhjä rekka-auto nelostiellä.
YLE / Elina Melamies

Hallitus on ilmoittanut alueellisen kuljetustuen päättyvän vuoden 2013 jälkeen. Perusteluksi on kerrottu yritystukien karsiminen.

Lapin yrittäjien mukaan kuljetustuen lopettamiseen on löydettävä kompensoivia malleja lappilaisten ja muiden syrjäisempien alueiden yritysten kilpailukyvyn turvaamiseksi. Lapin yrittäjät ei kuitenkaan yksilöi, että mitä nämä mallit voisivat olla.

Lapin yrittäjien mukaan kuljetustuen lopettamisella hallitus toimii täysin vastoin niitä periaatteita, joita se on kilpailukyvyn ylläpitämiseksi julistanut.

- Tai ehkä ei. Kun on jostain säästettävä, tapahtuu se helpommin syrjäisten ja vähäväkisten alueiden kuljetustuesta kuin nimekkäämpien ja vaikutusvaltaisempien suuryritysten tuista, sanovat Lapin yrittäjien puheenjohtaja Lauri Väärälä ja toimitusjohtaja Pirkka Salo.

Lapin yrittäjien mukaan kuljetustuen muutaman miljoonan säästäminen tuntuu keinotekoiselta esimerkiksi Nokian viimeisen kahdentoista vuoden aikana saaman 124 miljoonan euron rinnalla. Väärälän ja Salon mukaan Nokialle annetuilla tuilla on saatu aikaan tuhansien työpaikkojen siirtyminen halvemman kustannusten maihin ja verotulen romahdus Suomessa.

- Ylipäätään 2000-luvun yritystuet – siis kymmenet ja sadat miljoonat eurot – ovat löytäneet kodin etupäässä varustamoista, telakka- ja metsäteollisuudesta sekä muista megaluokan pörssiyhtiöistä, Väärälä ja Salo huomauttaa.

Väärälän ja Salon mukaan suomalaisten yritysten kilpailukykyä arvioitaessa lunta tuntuu tulevan tupaan koko ajan lisää.

- Dieselveron korotus, alv:n korotus, rikkidirektiivi, kuljetustuen pieneneminen ja loppuminen vaikuttavat suhteellisesti muuta maata enemmän Lapissa ja rapauttavat esimerkiksi kuljetusalan yritysten mahdollisuuksia kilpailla kannattavasti eteläisemmän Suomen tai naapurimaan yritysten kanssa. Kuljetustuella on suurempi merkitys lappilaisten tuotteiden kuljettamiseksi kaukana sijaitseville markkinoille kuin sillä on muutaman miljoonan säästönä valtiolle, Väärälä ja Salo sanovat.

Lue seuraavaksi