Puhelimen korjauksen voi saada ilmaiseksi takuun umpeuduttua

Tehdastakuun jälkeen älypuhelimen korjaus maksaa jopa satoja euroja. Myyjän vastuu ei kuitenkaan katkea takuuajan päättymiseen, muistuttaa Kuluttajaviraston lakimies.

Kotimaa
Älypuhelimia.
Yle

Suomen kuluttajansuoja on usein vahvempi kuin valmistajan takuu. Vaivaa näkemällä esimerkiksi puhelimen korjauksen voi saada ilmaiseksi myös takuuajan jälkeen. Syynä on se, että takuun päättyminen ei automaattisesti lopeta myyjän lakisääteistä virhevastuuta.

- Virhevastuu tarkoittaa sitä, että tuotteen pitää kestää niin kauan kuin kuluttaja voi olettaa sen kestävän, muistuttaa kuluttajaviraston lakimies Jukka Kaakkola.

Korvausasiat ovat aina tapauskohtaisia, mutta Kaakkolan mukaan esimerkiksi vähän yli vuoden käytössä olleen kännykän korjauksen saa melko varmasti myyjän maksettavaksi.

Kuluttajat tuntevat oikeutensa huonosti

Kuluttaja tyytyy helposti myyjän ilmoitukseen takuuajan umpeutumisesta. Tällöin kannattaa muistuttaa myyjää Suomen vahvasta kuluttajansuojasta ja myyjän virhevastuusta.

- Usein myyjän ensireaktio on, että emme vastaa virheestä takuuajan päätyttyä. Usein kuluttaja tyytyy myyjän selitykseen. Kuluttajaviraston nettisivuilla virhevastuusta kerrotaan selvästi, ja tarvittaessa voi ottaa yhteyttä kuluttajaneuvontaan, Kaakkola opastaa.

Reklamoinnin voi hyvin aloittaa käymällä myyjän luona kysymässä asiasta. Jos asiasta näyttää puhkeavan kiistaa, kannattaa siirtää keskustelu sähköpostiin.

- Jos joudutaan pitempään selvittelyyn, niin sähköposti on parempi.

Vastaus reklamaatioon on tultava riittävän nopeasti. Tarkkaa aikaa laki ei määrää, mutta vastausta ei saa tarpeettomasti viivyttää.